شناسهٔ خبر: 182305 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

موافقان لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

صحن مجلس موافقان لایحه بودجه ۱۴۰۳ معتقدند که کاهش وابستگی به نفت، توجه به توسعه زیرساخت های کشور، افزایش تولید و اشتغال و تلاش برای جلوگیری از فرار مالیاتی از جمله نکات مثبت بودجه سال آینده است.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی روز چهارشنبه(۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان موافق بودجه سال آینده، نظرات خود را در این باره بیان کردند.

توسلی: رشد ۳.۱ درصدی اقتصادی در بودجه ۱۴۰۳ معقول است

فتح الله توسلی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: سهم درآمدها از منابع عمومی بودجه از ۵۱ درصد در قانون بودجه به ۶۱ درصد در لایحه بودجه افزایش یافته و رشد اقتصادی کشور ۳.۱ درصد پیش بینی شده که معقول است. همچنین کاهش سهم نفت در بودجه بسیار قابل تعمل است. از طرفی دولت با شناسایی مودیان که فرار مالیاتی دارند، می تواند از افزایش مالیات به حقوق بگیران خودداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بخش حمل و نقل، توجه ویژه ای در بودجه شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است. همچین منابع هدفمندی یارانه‌ها پایدار است که از نکات مثبت بودجه است. در موضوع معافیت واردات خودروها، تسهیلاتی برای موارد بیمارستانی و حوزه سلامت پیش بینی شده که در بودجه ارزشمند است.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس افزود: کاهش حقوق گمرکی و تجهیزات به ۲ درصد از نکات مثبت بودجه است. چرا که در بیشتر موارد ۴۵ سال از عمر تجهیزات راهسازی گذشته لذا تامین ماشین آلات حوزه راه و شهرسازی، تاثیر به سزایی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت که در این باره منابع لازم پیش بینی شده است. همچنین تامین منابع پایدار در بودجه می تواند به موضوع حل مشکلات بازنشستگان به صورت خاص کمک کند.

وی یادآور شد: در حوزه منابع حاصل از نفت و میعانات در بودجه ۱۴۰۲ به میزان ۶۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۳ به ۵۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که بسیار ارزشمند است. همچنین صندوق کارآفرینی امید تجهیز شده و در مجموع عدالت محوری نسبی در تخصیص و توزیع منابع، حمایت از توسعه زیرساخت ها، حمایت از تولید و اشتغال در بودجه دیده شده که از دیگر نکات مثبت بودجه است با رای مثبت به کلیات بودجه می توان در جزییات موارد مختلف را اصلاح کرد.

امیر آبادی: کاهش وابستگی به نفت از نکات ارزشمند بودجه است

در ادامه احمد امیرآبادی فرهانی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد: دولت در بودجه تلاش کرده کسری تراز عملیاتی را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد که نکته مثبت بودجه است. همچنین موضوع وابستگی به نفت در بودجه ۱۴۰۳ کم شده که از جمله مواردی است که طبق اصلاح ساختار بودجه انجام شده است. البته مردم مشکلاتی دارند به عنوان مثال در مسکن ملی مردم توان پرداخت ماهانه ۴۰ میلیون تومان را ندارند و باید به منابع بانک‌ها در این حوزه توجه شود.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اگر بودجه به دولت بازگردد، بودجه تغییری نخواهد کرد و اگر قرار است به دولت کمک کنیم باید در بخش مصارف، هزینه‌ها را کاهش دهیم تا فشار به شرکت‌های دولتی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کاهش یابد.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کاهش تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: دولت تلاش کرده ۱۵۰ همت تراز عملیاتی لایحه بودجه را کاهش دهد. این رقم در سال جاری ۴۵۰ همت بوده که به ۳۰۰ همت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش وابستگی بودجه سال آتی به نفت عنوان کرد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه ۱۴۰۳ به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، این امر همان مسئله‌ای است که در خصوص اصلاح ساختار بودجه از ما خواسته شده بود که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تصویب مجلس اینگونه شد که لایحه بودجه در دو بخش به مجلس ارائه شود.

امیرآبادی فراهانی افزود: اینکه جدول منابع و مصارف ردیف به ردیف در اختیار نمایندگان قرار ندارد آنها حق دارند در خصوص لایحه تأمل بیشتری داشته باشند. دولت هم باید تلاش کند نگاه مجلس را در مرحله دوم که جدول مصارف را تهیه و ارائه می‌کند رعایت کند.

وی عنوان کرد: بنده با توجه به اینکه تجربه ۱۰ سال سابقه حضور در کمیسیون تلفیق بودجه را دارم عرض می‌کنم که هرگاه بودجه توسط مجلس به دولت برگشت داده شده همین اتفاق رخ داده است و اگر هم اکنون نیز مجدداً به دولت برگشت داده شود تغییر ایجاد نخواهد شد چرا که منابع و مصارف کشور کاملا مشخص است البته که منابع روشن‌تر بوده و مصارف هم همواره در حال افزایش است. حال اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم باید در جریان بررسی لایحه بودجه مصارف را به ویژه در خصوص کاهش دهیم تا بتوانیم موارد مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال جاری به خوبی اجرایی کنیم.

نوروزی: دولت به درستی به کاهش تراز عملیاتی در بودجه توجه کرده است

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: این لایحه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس تنظیم و به صورت دو مرحله‌ای به مجلس ارائه شده که نکته مهم آن کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه است که به خوبی در لایحه دیده شده است.

رحمت اله نوروزی افزود: این بودجه در بحث اشتغال به خوبی تدوین شده است و منابع بانکی به علاوه صندوق کارآفرینی امید در این لایحه به افزایش اشتغال کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع حقوق بازنشستگان که دغدغه مجلس و نمایندگان است، یادآور شد: در بودجه به درستی به همسان سازی و متناسب سازی حقوق ها توجه شده در حالی که طی سال های گذشته قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان بسیار کاهش یافته است اما با اصلاحات اعمال شده، قدرت خرید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه سازوکار کشت قراردادی گندم به درستی پیش بینی شده است، عنوان کرد: با این رویکرد امید است بیش از ۱۱ میلیون تن گندمکاران، گندم تحویل دهند. همچنین لازم است ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم لحاظ شود.

نوروزی با اشاره به کاهش تراز عملیاتی بودجه که به آن در بودجه توجه شده، عنوان کرد: این رویکرد سبب کاهش فرار مالیاتی خواهد شد و پیش از این وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی این قول را داده اند که با فرار مالیات‌ها مقابله کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۸ نیز ساختارها به خوبی دیده شده و در لایحه به موضوع تحکیم خانواده، جمعیت آوری، رفع موانع برای تولید، فرزندآوری، فعالیت ها و تولیدات فرهنگی و قرآنی، همچنین کمک به مساجد به درستی توجه شده است.

قادری: پیش‌بینی ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت، قیمت واقعی است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: پیش‌بینی ۶۵ دلاری برای هر بشکه نفت قیمتی واقعی و منطبق بر پیش‌بینی‌های کارشناسی است. همچنین رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای صادراتی نیز نشان می‌دهد دولت با یک رویکرد منطقی هزینه‌ها و درآمدها را پیش‌بینی کرده است.

جعفر قادری افزود: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد کسری تراز عملیاتی را جبران کند و اگر در پیش‌بینی درآمدهای نفتی رقمی بالاتر از آنچه که در لایحه بودجه آمده، پیش‌بینی می‌شد این همه اعتراض نسبت به لایحه وجود نداشت اما دولت با رویکرد واقعی بودجه را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در مجلس است که در قانونگذاری دقت ویژه‌ای صورت دهیم، تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی در تحقق منابع نفتی، دولت به ناچار موضوع تأمین هزینه‌ها را از محل پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته است و رشد ۴۹ درصد درآمدهای مالیاتی که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بود، روند کاهشی را نشان می‌دهد. از طرفی باید کمک کنیم از محل فرارهای مالیاتی منابع مالیاتی پیش‌بینی شده تأمین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حوزه اشتغال احکام خوبی در بودجه دیده شده است، خاطرنشان کرد: برخی موارد در بودجه در زمان بررسی لایحه قابل اصلاح است، همچنین درخصوص نرخ گندم و یارانه آن می‌توانیم با کنترل اتباع غیرمجاز از طریق سامانه‌های پیش‌بینی شده مشکلات را مرتفع کنیم.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به نظر می‌رسد این ۱۸ درصد مازاد بر منابع پیش‌بینی شده در همسان‌سازی است و بازنشستگان از این بخش نگران نباشند.

ادامه دارد...

نظر شما