شناسهٔ خبر: 182304 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

صحن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز - ۲۹ آذرماه - عدم اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم، برطرف نشدن ابهامات لایحه و بالارفتن تورم به دنبال افزایش مالیات بر ارزش افزوده را از جمله دلایل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام کردند.

به گزارش «نماینده»، در نشست علنی روز چهارشنبه - ۲۹ آذرماه - مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان برای سخنرانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس ثبت نام کرده بودند، مخالفان نیز به بیان دیدگاه ها و دلایل خود در مخالفت با کلیات لایحه پرداختند.

اسماعیلی: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در جامعه تورم ایجاد می‌کند

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز مجلس گفت: علت مخالفت من با کلیات لایحه بودجه، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.

مهدی اسماعیلی اظهار داشت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث ایجاد تورم در جامعه می شود و ما پیش از این، تورم ناشی از این موضوع را تجربه کرده ایم.

وی افزود: تعداد دیگری از نمایندگان هم نسبت به افزایش مالیات بر ارزش افزوده واکنش های جدی داشته اند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده را باعث ایجاد تورم در جامعه دانسته اند.

حاجی دلیگانی: لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر اساس لایحه برنامه هفتم تنظیم شده است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: در بودجه افزایش ۴۹.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده که افزایش درآمدها در این بخش باعث تحمیل فشار به افرادی که پیش از این مالیات پرداخت می کردند، می شود و در نهایت رکورد تورمی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

حسین علی حاجی دلیگانی اظهار داشت: درآمدهای دولت از محل فروش خدمات از ۱۸۱ همت به ۲۷۵ همت افزایش یافته که این باعث ایجاد تورم در جامعه می شود.

وی افزود: بودجه شرکت های دولتی باید ۱۵ آبان به مجلس ارائه می شد که هنوز ارائه نشده و این در حالی است که بودجه شرکت های دولتی ۳۷۴۲ همت یعنی بیشتر از بودجه عمومی کشور است.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر اساس لایحه برنامه هفتم تنظیم شده است نه مصوبه مجلس درباره برنامه هفتم.

گودرزوند چگینی: ابهامات لایحه بودجه به طور کامل برطرف نشده است

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: آن گونه به نظر می رسد ابهاماتی که در لایحه بودجه وجود داشته در لایحه اصلاحی به طور کامل برطرف نشده است.

مهرداد گودرزوند چگینی اظهار داشت: یکی از مسائل بحث سرمایه گذاری ها است که اگر توجه کافی به این مسأله صورت نگیرد ما شاهد بروز مشکلات در حوزه اشتغال در کشور خواهیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل، افزایش هزینه ارائه خدمات در جامعه است که این امر باعث افزایش تورم در کشور خواهد شد.

حسینی: اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه تصریح کرد: دولت باید به این سوال پاسخ دهد که لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده یا مصوبه مجلس درباره برنامه هفتم.

سید البرز حسینی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات، عدم تخصیص اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم است، تصریح کرد: ما نمی توانیم برای کشاورز تعیین کنیم که تا چه میزان قادر به خرید گندم هستیم و ما بقی گندم تولید شده را خودتان بفروشید.

وی افزود: در بحث افزایش حقوق نیز افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت تطابقی با تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور ندارد.

صالحی دارانی: ما نباید کاهش اتکا به درآمدهای نتفی را با افزایش مالیات بر ارزش افزوده جبران کنیم

نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده مخالف با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که در لایحه بودجه آمده باعث ایجاد تورم در جامعه می شود.

حسین محمد صالحی دارانی اظهار داشت: طبق لایحه بودجه، مالیات بر ارزش افزوده یک درصد و به دنبال آن قیمت کالاها چندین درصد افزایش پیدا می کند که این کار ما را در گردنه سختی قرار خواهد داد.

وی افزود: ما نباید کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را با افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت کالاها جبران کنیم.

محمدصالحی دارانی خاطرنشان کرد: ما در کنار ایجاد منابع جدید درآمدی باید مدیریت در مصارف را نیز مد نظر داشته باشیم و با جلوگیری از ریخت و پاش ها در اجرای پروژه های عمرانی، مصارف را در این بخش مدیریت کنیم.

موسوی لارگانی: لایحه بودجه ۱۴۰۳ باعث کاهش تورم و رونق تولید نمی‌شود

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: اینکه دولت بگوید فقط ۸۰ درصد گندم تولید شده در کشور را با قیمت خرید تضمیمنی خریداری خواهد کرد، اشتباه است و باید تمام گندم تولید شده در کشور با قیمت خرید تضمینی توسط دولت خریداری شود.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی اظهار داشت: دولت با خرید تمامی گندم تولید شده در کشور در واقع کنترل بازار در این حوزه را در اختیار خواهد داشت و ما شاهد بروز مشکلات در این بخش نخواهیم بود.

وی افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده در واقع دست کردن در جیب مردم و قرار دادن آن پول در جیب دیگر مردم است.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ به هیچ عنوان باعث کاهش تورم و رونق تولید نخواهد شد.

ادامه دارد...

نظر شما