شناسهٔ خبر: 182264 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیرهادی: طرح وعده‌های ناشدنی به اعتبار انتخابات آسیب می‌زند

پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه شعارهای انتخاباتی باید با شرایط و امکانات کشور منطبق باشد، گفت: گروه‌های سیاسی وعده‌های امیدآفرین را جایگزین وعده‌های بی‌حساب کنند.

به گزارش «نماینده»، محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و طرح برخی وعده‌های غیرمعقول از سوی کاندیداها، گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی، وعده‌های امید آفرین و کارشناسانه را جایگزین شعارهای شورانگیز و وعده‌های بی‌حساب انتخاباتی کنند. اگرچه شور و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی بر میزان مشارکت انتخاباتی اثرگذار است اما طرح وعده‌های ناشدنی به اعتبار انتخابات و در سطح کلان تر آن به اعتماد عمومی آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه شعارها و وعده‌های انتخاباتی باید با شرایط و امکانات کشور منطبق باشد، ادامه داد: در جریان رقابت‌های انتخاباتی ادوار گذشته برخی نامزدها و گروه‌های سیاسی بدون توجه به شرایط و امکانات کشور شعارها و وعده‌هایی را مطرح ‌ کردند که ظرفیت و پتانسیل اجرای آن در کشور وجود نداشت اما چون هدفشان صرفاً پیروزی در انتخابات بود، آسیب‌های سیاسی و اجتماعی چنین رویکردی را نادیده گرفتند و در هر دوره از انتخابات بر موج مطالبات اجتماعی دمیدند و در زمان پاسخگویی هم علت عدم تحقق وعده‌ها و ناکامی‌شان را به مانع‌تراشی رقیب سیاسی نسبت دادند.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ماحصل این رویکرد انتخاباتی، ایجاد حجم بزرگی از شعارها و وعده‌های ناشدنی و غیرعملی بود که عملا ظرفیت و خاستگاهی برای اجرای آن در کشور وجود نداشت و در نهایت هم منجر به یاس و دلسردی حامیان آن گروه‌ها از صندوق‌های رای شد.

* مردم فریب وعده‌های غیرعملی را نمی‌خورند

پیرهادی با بیان اینکه مردم در بزنگاه تصمیم‌گیری به جریان یا افرادی اعتماد می‌کنند که با عملکرد، رویکرد و برنامه‌هایشان نشان داده‌اند سعی در حل مسائل کشور و ملت را دارند، گفت: مردمی که طی 45 سال گذشته (پس از پیروزی انقلاب) 40 بار برای تعیین حق خود پای صندوق‌های رای آمده‌اند به خوبی با ترفندهای انتخاباتی و سیاسی برای جذب رای آگاه شده‌اند و مانورهای انتخاباتی خیلی بر آرای آنها اثرگذار نیست.

نماینده تهران با بیان اینکه مردم ایران، مردمی آگاه و هشیار به مسائل سیاسی هستند، ادامه داد: نتایج کارزارهای اخیر انتخاباتی نشان می‌دهد که مردم وعده‌های کارشناسانه و عملی را به درستی از وعده‌های بی‌حساب و تبلیغاتی تشخیص می‌دهند و فریب شعارها و وعده‌های غیرعملی را نمی‌خورند.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: در کنار هشیاری مردم،کاندیداها و جریان‌های سیاسی نیز موظفند در جریان رقابت‌های انتخاباتی از رفتارهای شتابزده و هیجانی پرهیز کنند و به گونه‌ای شعار و وعده ندهند که نتوانند آنها را عملی و اجرایی کنند، چرا که عدم اجرای وعده‌های انتخاباتی جز ایجاد یاس اجتماعی و نارضایتی عمومی دستاوردی نخواهد داشت.

به گزارش تسنیم، ثبت‌نام از داوطلبان راهیابی به مجلس دوازدهم از 27 مهر الی 3 آبان‌ ماه انجام گرفت که حدود 25000 نفر نام‌نویسی کرده بودند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس یازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نظر شما