شناسهٔ خبر: 182252 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

صحن نمایندگان مجلس شورای اسلامی دلیل موافقت خود با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را توجه دولت به معیشت مردم، اصلاح ساختار و واقعی بستن بودجه و کاهش وابستگی به فروش نفت عنوان کردند.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی روز سه شنبه - ۲۱ آذرماه - مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و موافقان لایحه در این باره نظرات خود را بیان کردند.

یوسفی: دولت بودجه ۱۴۰۳ را واقعی تدوین کرده است

مجتبی یوسفی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده این است که دولت آن را واقعی بسته است؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد بودجه به فروش نفت گره زده شده بود که منجر به کسری بودجه و در ادامه، تورم شد.

عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ گفته بودیم ممکن است فروش نفت و صادرات فرآورده‌های نفت و گاز آن طور که در بودجه آمده، محقق نشود و همین اتفاق هم افتاد و دیدیم در پرداخت پول گندم‌کاران دچار مشکل شدیم اما اکنون بودجه کاملاً واقعی بسته شده است.

وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده هزینه‌های جاری خود را کم کرده است، گفت: البته تاکید ما آن است که باید به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توجه شود و در این راستا دولت بیش از ۵۰ همت در بودجه برای این موضوع در نظر گرفته است.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: دولت از خود شروع کرده و بیش از ۱۰ درصد هزینه‌های جاری را کاهش داده است؛ البته بودجه نیاز به اصلاحاتی به ویژه در زمینه افزایش حقوق کارمندان دارد چراکه باید میزان افزایش حقوق کارمندان به گونه‌ای باشد که با میزان تورم، سنخیت داشته باشد.

قادری: افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها در راستای جلوگیری از تورمی شدن بودجه است

جعفر قادری در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس گفت: ما در در دهه نود به دلایل مختلف و کرونا شاهد رشد صفر و یا منفی اقتصادی در کشور بودیم و ما نباید به گونه ای عمل کنیم که این وضعیت دوباره در کشور تکرار شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: سعی دولت بر این است تا درآمدهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ واقعی باشد و از طرف دیگر افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها در راستای جلوگیری از تورمی شدن بودجه است.

وی افزود: در بحث منابع درآمدی در حوزه درآمدهای نفتی و مالیات ها امکان افزایش بیش از آنچه که در لایحه بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده وجود ندارد چرا که در حوزه درآمدهای مالیاتی افزایش بیش از ۵۰ درصدی درآمدها باعث تحمیل فشار به واحدهای تولیدی می شود و در بحث درآمدهای نفتی نیز با توجه به محدودیت و مشکلاتی که در فروش نفت و وصول مطالبات در این حوزه وجود دارد امکان تحقق درآمدهای بیشتر در این حوزه وجود ندارد.

قادری خاطرنشان کرد: دولت سعی کرده تا در بحث تأمین منابع خود از تسهیلات بانکی نیز استفاده کند و بهره بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در بحث درآمدهای مربوط به مولدسازی دارایی های دولت با توجه به مقاومت دستگاه های مختلف در این باره امکان تحقق درآمدهای این بخش به گونه ای که قابل اتکا باشد، وجود ندارد.

وی افزود: در بحث جا به جایی منابع امکان این کار در مجلس وجود دارد و نمایندگان می توانند در این حوزه تصمیماتی داشته باشند.

راستینه: دولت قیمت فروش هر بشکه نفت را واقعی و ۷۱ دلار تعیین کرده است

احمد راستینه در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ دارای نقاط برجسته ای است که یکی از آنها توجه همزمان جلوگیری از فرار مالیاتی، افزایش درآمدها و در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی برای برخی از بخش‌ها است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از شرکت هایی که در سال ۹۹ تنها ۳۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت می کرد در سال ۱۴۰۰ مکلف به پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان مالیات شد و در سال ۱۴۰۲ مالیات دریافتی از این شرکت به ۱۴۵۰ میلیارد تومان رسید که این نمونه ای از جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از منابع درآمدی دولت فروش نفت است. ما در سال گذشته فروش هر بشکه نفت را به قیمت ۸۵ دلار پیش‌بینی کردیم که در نهایت به نرخ ۷۷ دلار فروخته شد و اکنون دولت به درستی عدد فروش نفت را براساس تحولات بین‌المللی بشکه‌ای ۷۱ دلار در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته است.
وی افزود: روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می شود که یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه را در داخل مصرف کرده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه را می‌توانیم صادر کنیم. اگر دولت بخواهد بیشتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه سقف فروش را در نظر بگیرد محقق نخواهد شد و نتیجه آن کسری خواهد بود.

وی بیان کرد: در بحث اوراق مالی نیز سقف فروش افزایش پیدا کرده است که از ۲۵۰ همت در نظر گرفته شده ۱۳۰ همت آن پرداختی بدهی دولت برای سنوات گذشته است. همچنین در بحث شرکت های ملی و نفت و گاز پول به خزانه واریز می شود تا تامین منابع برای بخش خصوصی به خوبی صورت گیرد.

توسلی: دولت لایحه بودجه را بر اساس برنامه هفتم تنظیم کرده است

فتح الله توسلی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: باید به دولت کمک کنیم تا بتواند بودجه سال آینده را به موقع تنظیم کرده و کشور را اداره کند، ضمن اینکه مجلس این اختیار را دارد که بعد از تصویب کلیات، جزئیات لایحه را بررسی و در جاهایی که با منافع مردم در تضاد است، موارد را اصلاح کند.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس بیان داشت: من نیز مخالف بسیاری از نکات این لایحه همچون افزایش صرفا ۱۸ درصدی حقوق‌ها و افزایش مالیات‌ها هستم، اما اصلاح آنها در اختیار مجلس است ضمن آن که آنچه که دولت در لایحه برنامه هفتم آورده بود با آنچه که مجلس در نهایت به تصویب رساند تفاوت هایی دارد چرا که مجلس با گرفتن نظر دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و دیگر مراکز توانست برنامه هفتم جامعی را تحویل دولت دهد بنابراین ما این اختیار را بر اساس قانون جهت اصلاح لایحه داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگرچه این لایحه اشکالاتی دارد اما با توجه به قرار گرفتن در ایام انتخابات و پایان سال دولت باید بتواند خود را به موقع اداره کند البته این لایحه نکات مثبتی مانند رعایت آیین‌نامه مجلس، استفاده از برنامه هفتم توسعه در بندهای مختلف دارد و در واقع دولت لایحه بودجه را بر اساس برنامه هفتم تنظیم کرده است.

توسلی بیان داشت: به عنوان مثال این لایحه ۴۲ درصد از شکاف درآمدها را کاهش می‌دهد. همچنین اگرچه پیش‌بینی رشد اقتصادی بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ۸ درصد است اما این مهم در سال گذشته محقق نشد و اکنون دولت در لایحه بودجه آن را ۳.۱ درصد در نظر گرفته است که می‌توان گفت تقریباً متعادل و معقول است و می‌توان به آن رسید بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دولت می‌تواند رشد اقتصادی مدنظر را محقق کند.

عباسپور: لایحه بودجه ۱۴۰۳ شفاف‌ترین بودجه‌ دولت به مجلس است

روح‌الله عباسپور در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تشکر از اقدام دولت برای ارسال به موقع لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: از دولت تشکر می‌کنم که برای اولین‌بار لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس کرد و از سوی دیگر براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این لایحه تهیه و ارائه شده است. لایحه بودجه بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری تهیه شده است که سال جاری را مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس تصریح کرد: با وجود این‌که می‌گویند لایحه پیشنهادی تورم‌زا است معتقدم بودجه سال ۱۴۰۳ یک بودجه ضد تورمی است چرا که منابع و مصارف را دولت به شکل واقع‌بینانه دیده است و این یعنی ما در سال آینده با ناترازی و کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند این بود که لایحه بودجه نباید تورم‌زا باشد، بیان داشت: گفته می‌شود چرا بحث واگذاری اموال غیرمنقول نسبت به سنوات گذشته افزایش نداشته است ما در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ چقدر توانستیم این اموال را به فروش برسانیم؟ برای جلوگیری از کسری بودجه و افزایش تورم باید منابع را واقعی در نظر بگیریم. گفته می‌شود چرا هم فروش نفت و هم قیمت نفت در لایحه بودجه پیشنهادی کاهش یافته است. این امر حاکی از شفافیت بودجه و واقع‌بینانه بودن آن است.

وی افزود: برخی می‌گویند چرا رشد ۵۰ درصدی مالیات در این بودجه پیش‌بینی شده است؟ درآمدهای مالیاتی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی هستند. از سوی دیگر این افزایش درآمد مالیاتی از محل فرار مالیاتی دیده شده است، یعنی به سراغ سرمایه‌دارانی می‌روند که از منابع کشور استفاده کرده اما مالیات نمی‌پردازند. این شفاف‌ترین بودجه‌ای است که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

رحمانی: کاهش تراز عملیاتی از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۳ است

رجب رحمانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: با توجه به شرایط کشور و منطقه و تاکیدات مقام معظم رهبری لایحه بودجه از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه از نقاط قوت بسیار مناسبی برخوردار است که یکی از نقاط قوت، کاهش کسری تراز عملیاتی است نباید انصاف را از دست بدهیم که کاهش کسری تراز عملیاتی صرفا مربوط به این دولت نیست بلکه یک مقدار مسائل دولت‌های قبل نیز در میان بوده است.

رحمانی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت عدم پیش بینی منابع سوری در بودجه است در بودجه سال گذشته فروش اموال ۱۲۰ همت در نظر گرفته شده بود که در سال آینده ۶۰ همت در نظر گرفته شده که اقدام خوبی است.

وی بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۳ واقعی دیده شده است و امکان تحقق آن بالاست عدم وابستگی به نفت نیز کم شده است، همچنین در این بودجه عدالت در پرداخت نیز رعایت شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: رشد حقوق ۱۸ درصدی تا ۲۰ درصدی بازنشستگان نیز در این بودجه دیده شده است که می توان گفت از نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۳ است.

بابایی کارنامی: کاهش کسری تراز عملیاتی از نقاط برجسته لایحه بودجه ۱۴۰۳ است 

همچنین  در این نشست علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطابق با سیاست های کلی و برنامه هفتم تدوین و تنظیم شده، اما ما نباید از اولین بودجه پنج‌ساله برنامه، توقعاتی برای تمام سال‌های برنامه داشته باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: یکی از نقاط برجسته لایحه بودجه ۱۴۰۳ اهتمام دولت به کاهش کسری تراز عملیاتی و کاهش چشمگیر آن در بودجه است که البته این موضوع در بررسی بودجه به طور جد مد نظر نمایندگان نیز خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه توجه دولت به حمل و نقل عمومی و تخصیص ۲۰ همت اعتبار از محل فروش اوراق با تضمین ۵۰ درصدی شهرداری ها است.
بابایی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های دولت و مجلس همسان سازی حقوق بازنشستگان است که من در صحبتی که امروز با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتم آقای منظور به من گفت که در باره ۵۶ همتی که برای اجرایی سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توافق سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بوده در صحن مجلس اعلام موضع خواهم کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: نقطه نظراتی هم در باره بخش های مختلف بودجه از جمله افزایش پایه های مالیاتی وجود دارد که در خلال بررسی لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

بابایی افزود: مجلس و دولت باید با هم تعامل داشته باشند و نباید کاری کنیم که باعث ایجاد دغدغه برای مردم شویم.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در پایان از نمایندگان درخواست کرد که به کلیات لایحه بودجه رای دهند و اصلاحات مدنظر در جزئیات اعمال شود چون در غیر این صورت زمان از دست می‌رود.

حسینی: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قابلیت اصلاح دارد/ به کلیات رای مثبت دهید

سیدشمس الدین حسینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: این لایحه برای اولین بار بر اساس ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس تدوین شده و این نخستین بار است که ما لایحه را دو مرحله ای برگزار می کنیم.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین مواردی که در لایحه بودجه رسیدگی می کنیم باید از مواردی باشد که در آئین نامه داخلی مجلس آمده است و در مرحله اول باید موارد سقف منابع بودجه عمومی، ترازهای عملیاتی، سرمایه ای - مالی، فروض منابع و مصارف را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: برخی مخالفان عنوان می کنند که مصارف را دولت ارائه نکرده که باید گفت با رد کلیات نمی توان انتظار داشت مصارف ارائه شود پس ما باید در چارچوب آنچه در آئین نامه داخلی است رسیدگی های خود را انجام دهیم که بنده ندیدم مخالفان احکام را مورد نقد قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: همچنین باید در نظر داشت که ما قانون الحاق ۳ را در دستور کار داریم که برخی از احکام در آن آمده است. در تمام نقدها آمده بود که دولت درآمدهای بودجه را افزایش داده و شیب واگذاری دارایی های خود را کم کرده است که این مساله در جهت اصلاح ساختار بودجه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این سوال که برخی انتظار دارند درآمدهای نفتی خود را افزایش دهند، گفت: تلاش دولت در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز این است که از طریق افزایش پوشش مالیاتی درآمد خود را افزایش دهد فقط یک مورد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است که این مساله در رسیدگی جزئیات قابل اصلاح است.

حسینی با اشاره به اظهارات نمایندگان در خصوص بخش بازنشستگان، تاکید کرد: این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب شد که باید در حوزه بازنشستگان به گونه ای اصلاحات صورت گیرد که ۵۰ همت به حکم موردنظر اضافه شود و مصوبه کمیسیون تلفیق نیز در همین راستا است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فروض بودجه نیز مناسب است و این ابتکار مجلس بوده که به این ترتیب فروض را از دولت خواسته است.

حسینی تاکید کرد: درخواست من از نمایندگان این است به کلیات رأی مثبت دهیم و وقت و زمان را از دست ندهیم و بر مصوبات کمیسیون تلفیق پافشاری داشته باشیم.

امیر آبادی: ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از لوایح سال‌های قبل کمتر است

احمد امیرآبادی در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ قطعا مانند لوایح سال‌های قبل دارای ایراداتی است اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، ایراد آن نسبت به لوایح قبل کمتر شده و نسبت به آن لوایح، لایحه بهتری است، اظهار کرد: درباره موضوع افزایش مالیات، بر اساس بررسی‌های انجام شده دولت در راستای اجرای دو قانون پایه مالیاتی را افزایش و نرخ مالیاتی را در برخی از موارد نیز کاهش داده‌ است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: در افزایش منابع مالیاتی استناد دولت به ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه است که در آنجا برخی شرکت ها از معافیت مالیاتی برخوردار بودند که این موضوع در برنامه هفتم برداشته شد و همین موضوع در حدود ۵۰ همت برای دولت درآمد مالیاتی خواهد داشت‌. دومین قانون مورد استناد دولت، قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است.

وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، عنوان کرد: مطمئن باشید که من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق حتما با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت خواهم کرد. در کمیسیون تلفیق ۱۴۰۳ تمام تلاش خود را بکار خواهیم برد که افزایشی در قیمت ها در سال آینده نداشته باشیم.

امیرآبادی گفت: من دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق مخالف کلیات لایحه بودجه بودم و دلیل اصلی من نیز موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود؛ دیروز در انتهای جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه رسماً به نمایندگان مجلس اعلام کرد که برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ را بر اساس برنامه هفتم اجرایی کرده و عدد ۵۹ همت را در این زمینه در نظر خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه دولت کسری عملیاتی را از ۴۵۰ همت سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰۰ همت برای سال آینده کاهش داده است که از نقاط مثبت بودجه است که کاهش تورم و رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: بحث واقعی بودن بودجه بر مبنای عملکرد و رشد ۸ درصدی منابع بودجه موضوع بسیار مهمی است و دولت امسال از منابع به مصارف رسیده‌ است و به زعم مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان اقتصادی کشور منابع درست پیش بینی شده‌ است و این پیش بینی درست منابع، پیام بسیار خوبی برای اداره کشور در سال ۱۴۰۳ است.

تقوی: توجه به معیشت از برجستگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ است
همچنین  در ادامه این جلسه حجت الاسلام سید رضا تقوی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس گفت: برنامه‌نویسی باید بر اساس واقعیت‌ها باشد نه بر اساس آرمان‌ها؛ در صورتی که با آرمان‌ها برنامه بنویسیم هیچ موفقیتی را شاهد نخواهیم بود که از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۳ تدوین آن بر اساس واقعیت‌ها است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: یکی از ضعف‌های بودجه در سالیان گذشته وابستگی به نفت بوده با اینکه نفت و منابع نفتی برای کشور یک نعمت است اما این وابستگی به صورت یک نقمت برای کشور درآمده است.

وی با بیان اینکه دولت باید معده کشور را از تغذیه نفت جدا کند، افزود: مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه توصیه داشتند و عنوان کردند ای کاش روزی برسد که ما در چاه نفت را ببندیم البته این به معنای فشار بر مردم و دست در جیب کردن آنها نیست بلکه باید به دنبال خلق منابع جدید باشیم.

تقوی با بیان اینکه این لایحه ۱۵ درصد وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داده است، اضافه کرد: موضوع معیشت نیز در لایحه مورد توجه قرار گرفته، در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۰ همت برای معیشت مردم در نظر گرفته شد و در سال ۱۴۰۳ ، ۱۰۰ همت این رقم افزایش پیدا کرده که مشخص است دولت با تدوین‌کنندگان لایحه دغدغه معیشت مردم را دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی دیگر از گرفتاری‌های لوایح بودجه را کسری بودجه دانست و گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز با توافقی که در تلفیق صورت گرفت به جای خوبی رسیده و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم نباید به بودجه رأی منفی بدهیم و به لحاظ زمانی در تنگنا قرار بگیریم. روش تصویب دو دوازدهم بودجه نیز برای مواقع خاص بوده، نباید تبدیل به یک روال شود.

نظر شما