شناسهٔ خبر: 182221 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تأکید رئیس کمیته شفافیت شورای شهر بر راستی آزمایی برخی ردیف‌های درآمدی شهرداری تهران

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران بر لزوم راستی آزمایی برخی ردیف های درآمدی شهرداری تهران تأکید کرد.

به گزارش «نماینده»، احمد صادقی در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران از ابتدای سال تا پایان مهر سال جاری با بیان اینکه باید راستی آزمایی در برخی ردیف های درآمدی صورت بگیرد، گفت: درآمد سال قبل ۸۰ همت بوده و مطابق با گزارش مصارف بودجه در سامانه شفافیت ۴۹.۴ همت هزینه شده است که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۵۲ همت می رسد و از این رقم نزدیک به ۱۷ همت درآمد حاصل در هیچ محلی هزینه نشده و سوال ما این است که این درآمد کجاست؟ اگر مخارج خارج از چارچوب وجود داشته باید گزارش آن باید به شورا ارائه شود.

وی با بیان اینکه در خصوص درآمدها ۱۹ پروژه سازمان نوسازی در یک لیست ۹.۳ همتی و ۹ پروژه در یک لیست ۲.۳ همتی قید شده است، افزود: در مجموع درآمدها ۲۰ همت محاسبه شده و در هر دو لیست، پروژه ها در حال انعقاد قرار داد است و تفاهم نامه‌هایی رد و بدل شده که ۳.۴ همت عوارض این پروژه ها کارسازی شده و مشخص نیست که این پروژه های در حال انعقاد تفاهم نامه، چرا در لیست درآمدها لحاظ شده است؟

در ادامه مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر نیز با اشاره به تحقق ۸۴ درصدی بودجه در نتیجه تلاش شبانه روزی همکاران در شهرداری تهران، گفت: عوارض قطع درختان مربوط به جرائم متخلفینی است که بدون مجوز شهرداری نسبت به قطع و جابجایی درختان اقدام کردند و نشان می دهد که نظارت بر این موضوع دقیق تر شده است.

وی افزود: نقطه قوت گزارش این بود که آیتم های درآمدی که در لیست سال قبل درآمد صفر داشته اند، کاهش یافته اند، گفت: تراکم تا حد مجاز مصوبات کمیسیون ماده پنج عدد کاهشی نسبت به مصوبه داشته و این نشان می دهد که تهمت تراکم فروشی در شهر صحت ندارد. باید تلاش کنیم عدد به مبلغ مصوب برسد.

بابایی با اشاره به تحقق ۱۵ درصدی عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ یادآور شد: مناطق عملکرد ضعیفی در این بخش داشته اند و باید به صورت ویژه در این حوزه تلاش کنند.

چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه از ظرفیت کمیسیون ماده ۱۰۰ به خوبی استفاده نشده است، گفت: یا مردم اطلاع ندارند و یا تلاش کم بوده است. لذا باید اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد تا مردم در جریان قرار بگیرند و از ظرفیت این کمیسیون استفاده شود.

وی افزود: درآمد حاصل از عوارض قطع درختان ناشی از جرائمی است که افراد برای قطع درخت به صورت غیرقانونی پرداخت کرده اند. باغ ها باید سر جای خود باشند و حتی یک درخت نیز نباید قطع شوند. این قانون که به ازای جریمه، درختان را قطع کنند، یک هشدار است و درختان قطع شده قابل بازگشت نیستند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز با بیان اینکه در آذرماه ۱۶ جلسه کمیسیون ماده ۷۷ برگزار شد، اظهار کرد: چهار روز در هفته موارد بررسی می شود تا افراد دچار مشکل نشوند. فرصت قانونی طلایی ایجاد شده که کسانی که حکم قانونی کمیسیون ماده ۱۰۰ را تا پایان سال ۱۴۰۰ دارند، از این فرصت استفاده کنند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه تقاضای ما این است که در عوارض حفظ و گسترش فضای سبز، درآمدها تنها برای حفظ و گسترش باغات هزینه شود، گفت: ۶ تا ۷ باغ در سال جاری تملک شده و ۲۱ باغ نیز در فرآیند تملک هستند و اگر بودجه تأمین شود، عملیاتی خواهد شد و تقاضا داریم که در بودجه سال آینده لحاظ شود تا نقطه قوتی در این بخش باشد.

وی افزود: چند ملک به عنوان بوستان محله ای توسط شهرداری تهران تملک شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته و اینها مواردی هستند که به عنوان باغ در اختیار افرادی بوده اند که در تعامل شهرداری و مالکان باغات به ویژه در مناطق جنوبی در مدار خدمات رسانی قرار گرفته است.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرد: گزارش آبان و آذرماه باید ارائه شود تا ببینیم ارقام کسب شده تغییری داشته یا خیر. تا جایی که در جریان هستیم در ۴۵ روز گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده و بر اساس آخرین گزارشات، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

وی افزود: از شهرداری تهران درخواست داریم بر اساس درآمد خوبی که کسب کرده، به همان نسبت بودجه به پروژه ها تزریق کند تا طرح ها عملیاتی شوند.

نظر شما