شناسهٔ خبر: 182220 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیسی: در جمهوری اسلامی بن‌بست وجود ندارد / دولت فقط مجری انتخابات است

رئیسی رئیس جمهور گفت: در نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، بن‌بستی وجود ندارد و باید مسئله‌شناسی کرده و راهکارها را بشناسیم تا بتوانیم به حل مسائل برسیم.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مشترک امروز دولت و مجلس، ضمن تبریک روز مجلس، بیان کرد: این نهاد نشان جمهوریت و اسلامیت نظام است. در این مجلس ریل‌گذاری‌های متقن صورت می‌گیرد و دولتمردان هم باید خود را موظف به حرکت در مسیر حل مشکلات مردم بدانند

وی افزود: تبادل نظر بین دو و مجلس برای کشور بسیار مفید خواهد بود. مردم خوبی‌ها را می‌بینند و از کاستی‌ها رنج می‌برند و باید تلاش کنیم که مشکلات آنان را رفع کنیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در دولت تلاش می‌کنیم نیازهای کشور را واقعی ببینیم. با اولویت‌گذاری مسائل می‌توانیم به دغدغه‌ها رسیدگی کنیم.

رئیسی اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، بن‌بستی وجود ندارد و باید مسئله‌شناسی کرده و راهکارها را بشناسیم تا بتوانیم به حل مسائل برسیم. معتقدیم اگر مشکلی سر راه‌مان وجود داشت، باید آن را حل کنیم؛ نه‌اینکه از کنار آن بگذریم.

رئیسی در ادامه سخنان خود بیان کرد: باید نظام عادلانه پرداخت را برای اقشار مختلف جامعه پی‌ریزی کنیم تا شأن آنان رعایت شود. این مسئله نیازمند همکاری هر دو قوه است و باید با همکاری این اقدام را انجام دهیم. 85 میلیون نفر جمعیت در کشور داریم که همه این افراد باید در طراحی‌ها مد نظر قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: نیاز است تلاش کنیم کسری بودجه رفع شود؛ چراکه کسری بودجه مسائل زیادی به‌بار می‌آورد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با در وضع قوانین وضعیت اجرای آن مد نظر قرار داده شود با طرح مثالی درخصوص رتبه‌بندی معلمان، گفت: مجلس در این زمینه قانون داشت و دولت سعی اجرای آن را به‌عمل آورد؛ بنا شده بود کار رتبه‌بندی برای حجم گسترده‌ای از معلمان در سراسر کشور در زمان کوتاهی انجام بگیرد. طبیعتا باید زمان اجرا در فرآیند قانون‌گذاری در نظر گرفته شود.

رئیسی اظهار داشت: دولت و مجلس در تعامل با هم هستند ولی به‌این معنا نیست که یک نماینده نمی‌تواند نقد منصفانه را بیان کند. این نقد منصفانه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی گفت: برخی تصور می‌کنند که دولت و مجلس دچار اختلاف هستند، ولی بنده می‌گویم که حسرت اینکه روزی اختلافی بین دولت و مجلس و سایر دستگاه‌ها بیفتد را به دل آنان خواهیم گذاشت. گفت‌وگوها برقرار است و ممکن است اختلاف نظر هم وجود داشته باشد ولی مسائل با گفت‌وگو حل می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مصمم هستیم حل مشکلات مردم را به تعویق نیندازیم و نگاه دولت و مجلس همین است.

رئیسی یادآوری کرد قطار پیشرفت در حال حرکت است و کسانی که نمی‌خواهند رشدها را ببیند، نمی‌توانند این موارد را مشاهده کنند.

اختصاص اعتبارات به مناطق مختلف، توجه به موضوعیت جمعیت و خانواده و هم‌چنین تلاش برای مهار تورم از طریق رشد تولید از جمله تأکیدات وی در جمع اعضای قوای مجریه و مقننه بود.

رئیس‌جمهور گفت: نیاز است که مباحث اقتصادی و طرح نظرات در کمیسیون‌های تخصصی و جلسات مطرح شود و نتایج آن به اطلاع مردم برسد.

رئیسی با اشاره به سخنان برخی نمایندگان در این نشست درخصوص انتخابات، عنوان کرد: دولت مجری انتخابات بوده و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و هیئت‌های اجرایی و نظارت صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند؛ بخشداران، فرمانداران و استانداران نباید در بررسی صلاحیت افراد دخالتی کنند. اگر هم کسی اعتراض دارد به هیئت‌های نظارت مراجعه می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت و مجلس مسئولیت دارند معیشت و سفره‌ی مردم را از اولیت‌های جدی‌مان تلقی کنند. نگاه ما به معیشت مردم این است که امور بر مردم سهل شود تا بهبود شرایط را احساس کنند.

نظر شما