شناسهٔ خبر: 182192 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تحقق «بودجه بدون نفت» دستاورد بزرگی است/نقاط مثبت بودجه به روایت آمار

دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس کاهش تراز عملیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و اتصال درآمدهای نفتی به توسعه را از نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده دانست و گفت: شناسایی مودیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی، به ما اجازه تحقق «بودجه بدون نفت» را خواهد داد که این دستاورد بزرگی برای کشور است.

به گزارش «نماینده»، محسن دهنوی با بیان اینکه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ نکات کلیدی و مثبتی را روشن می‌کند، توضیح داد: کاهش کسری تراز عملیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و اتصال درآمدهای نفتی به توسعه از جمله جنبه‌های مثبت لایحه بودجه سال آینده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش درآمدهای پایدار بودجه، کسری تراز عملیاتی با کاهش ۳۲.۳ درصدی از ۴۵۴.۷ هزار میلیارد تومان به ۳۰۷.۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد طی ۱۰ سال اخیر این درصد بهبود را در تراز عملیاتی نداشته‌ایم، گفت: امسال پایین‌ترین درصد کسری تراز عملیاتی نسبت به کل بودجه را طی یک دهه اخیر شاهد هستیم.

دهنوی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ کسری تراز بودجه به شدت کاهش پیدا کرد اما عملیاتی نشد، اظهار داشت: تراز عملیاتی در بودجه ۱۴۰۳، ۳.۰۷۹.۴۰۰- میلیارد ریال در نظر گرفته شده در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۲، این رقم ۴.۵۴۷.۴۷۴- بود.

وی یادآورشد: کاهش ۳۲.۳ درصدی تراز عملیاتی بودجه، نتایج خوبی در پی خواهد داشت. کسری تراز عملیاتی با تورم رابطه مستقیم دارد. هر چقدر کسری تراز عملیاتی بیشتر باشد، وابستگی به نفت بیشتر خواهد شد. از آن طرف چون احتمال فروش کمتر نفت وجود دارد، ناگزیر باید به سمت استقراض از بانک مرکزی برویم که نتیجه آن افزایش پایه پولی و تورم در کشور است. هر چقدر کاهش کسری بودجه داشته باشیم، بهتر است و امسال تحولی جدی را در این حوزه در بودجه شاهد هستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس در توضیح افزایش درآمدهای مالیاتی به عنوان نقطه مثبت دیگر لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳، گفت: در این لایحه، درآمدهای پایدار بودجه از جمله مالیات و گمرک با ۴۱ درصد افزایش از حدود ۸۹۳ هزار میلیارد تومان به ۱۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده که ۵۱.۲ درصد از کل بودجه را شامل می‌شود.

دهنوی بیان داشت: درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۱۲۲ همت در نظر گرفته شده است؛ این رقم در قانون بودجه ۱۴۰۲ رقم ۷۴۸ همت بود یعنی شاهد رشد ۴۹.۸ درصدی در این شاخص هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به راهکارهای بودجه سال آینده برای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: این درآمدها در نتیجه اقداماتی چون شناسایی مودیان مالیاتی جدید، مقابله با فرار مالیاتی و کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید افزایش خواهد یافت و این اقدامات به ما اجازه تحقق «بودجه بدون نفت» را خواهد داد که این دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

دهنوی یادآورشد: مساله دیگر که باید در بودجه ۱۴۰۳ به آن توجه کنیم، بکارگیری افزایش درآمدهای نفتی صرفا در بحث توسعه است. بخشی از درآمدهای نفتی در بودجه نیامده و درآمدهای نفتی در بودجه کاهش پیدا کرده که به خاطر ثابت‌ماندن نرخ تسعیر است.

وی افزود: شاید این طور به نظر برسد که درآمدهای نفتی کاهش یافته اما درآمدهای نفتی به انحای مختلف به توسعه وصل شده‌که در بحث کسری تراز عملیاتی و تهاتر بدهی با نفت، این موضوع رخ می‌دهد.

نظر شما