شناسهٔ خبر: 182021 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاهد رشد بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات و واردات میان ایران و تاجیکستان هستیم

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: شاهد رشد بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات و واردات میان ایران و تاجیکستان هستیم.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص اهمیت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان، گفت: حوزه آسیای مرکزی برای ایران دارای اهمیت زیادی است؛ کشورهای واقع در این منطقه سیاست خارجی خود را مبتنی بر مقابله با دنیای استکبار قرار داده اند و تلاش می کنند در مقابل آمریکا ایستادگی کنند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید یادآور شد نخستین سفر خارجی رییس جمهوری کشورمان به دوشنبه بود که نشان از اهمیت دیدگاه شرق دارد و در این راستا تاجیکستان دارای اولویت است.

وی با اشاره به اینکه شاهد رشد بیش از 300 درصدی صادرات و واردات میان دو کشور بعد از سفر رییس جمهوری به تاجیکستان بوده ایم، ادامه داد: تاجیکستان از جمله کشورهای منطقه ای محسوب می شود که عضو سازمان همکاری‌های شانگهای است و بر این اساس ظرفیت های همکاری‌ چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که در سایه گفتگو میان مقامات بلند پایه دو کشور شکل می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین باید اذعان کرد تاجیکستان از نظر تاریخی، زبان، فرهنگ و حتی دینی با ایران اشتراکات زیادی دارد و این موضوع می تواند زمینه ساز ایجاد ارزش‌ افزوده‌های متعددی برای کشورمان باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان باید گفت که آینده اقتصاد جهان در دستان کشورهای آسیایی است از این رو برای ایفای نقش و اثرگذاری مفید، نیاز به توسعه ظرفیت ها و گسترش منافع دوجانبه و چندجانبه بیش از پیش احساس می شود لذا سفر رییس جمهور کشورمان به دوشنبه می تواند در راستای تحقق این موضوع ارزیابی می شود.

نظر شما