شناسهٔ خبر: 181950 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سلیمی: پایان دادن به آقایی دلار از اهداف برنامه هفتم در حوزه دیپلماسی اقتصادی است

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: ما در مجلس به دنبال روابط متوازن با کشورهای مختلف هستیم و به همین خاطر و با هدف پایان دادن به آقایی دلار، ارتباط با کشورهای همسایه و همین‌طور کشورهای عضو بریکس و شانگهای را در اولویت ارتباطات اقتصادی قرار دادیم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس درباره اولویت دادن به کشورهای همسایه و شرق در مبادلات اقتصادی گفت: نگاه مجلس به ارتباطات اقتصادی با کشورها یک نگاه متوازن است و از نگاهی که در دولت قبل مبنی بر محدود شدن روابط با تعداد اندکی با کشورهای غربی مخالف است.

مجلس در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب کرده تا ارتباطات اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید با اولویت دادن به کشورهای همسایه و همچنین اولویت دادن به کشورهای عضو گروه بریکس و شانگهای باشد.

وی افزود: نگاه مجلس به کشورهای مختلف بر اساس وزن و جایگاهی که دارند و همین‌طور ارتباطاتی که در سال‌های گذشته با ما داشته‌اند، در برنامه هفتم مدنظر قرار گرفته‌اند و در مصوبه مجلس برای گسترش روابط اقتصادی اولویت به کشورهایی داده شده که در حوزه اقتصادی برای ما چالش ایجاد نکرده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مجلس در روابط اقتصادی توجه به کشورهای همسایه و همین طور کشورهای عضو پیمان‌های شانگهای و بریکس است؛ چراکه ظرفیت‌هایی در کشورهای همسایه و همین طور کشورهای عضو بریکس و شانگهای وجود دارد که می‌تواند موجب تنش در اقتصاد کشور ما شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که ما کشورهای دیگر را نادیده گرفته‌ایم، بلکه نگاه ما یک نگاه متعادل و متوازن و عادلانه است و این نگاه می‌تواند بن‌بست‌هایی که توسط بعضی از کشورهای غربی بر سر راه اقتصاد ما ایجاد شده است را باز کند.

وی افزود: یکی از اهداف مجلس در حوزه ارتباطات اقتصادی در قالب برنامه هفتم توسعه و اولویت دادن به کشورهای شرقی در روابط اقتصادی پایان دادن به آقایی دلار بر اقتصاد است.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: وقتی ما با تعداد معدودی از کشورهای غربی ارتباطات اقتصادی داشته باشیم، ثمره‌اش این است که تحریم‌ها تأثیرگذار خواهد بود و باید برای برون‌رفت از این وضعیت نگاه جامع‌ترین نسبت به روابط خود با کشورهای مختلف داشته باشیم که این روابط باید عادلانه، متوازن و گسترده باشد.

نظر شما