شناسهٔ خبر: 181943 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

وزارت‎ کشور در «ثبت‌نام الکترونیک انتخابات مجلس» موفق عمل کرد

جوکار رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به ثبت نام قطعی ۲۴ هزار نفر در انتخابات مجلس گفت:سامانه ثبت‌نام الکترونیک برای نخستین بار توسط وزارت کشور رونمایی شد، وزارت کشورکارنامه بسیار خوبی را در مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی از خود به جا گذاشت.

به گزارش «نماینده»، محمدصالح جوکار درباره ثبت نام نهایی داوطلبان برای حضور در دوازدهین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره از ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقرر شده بود که پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی به صورت الکترونیکی انجام شود و برای شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تاکید شده بود، داوطلبان باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری می کردند تا هزینه‌های انتخاباتی به صورت شفاف انجام شود.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه در این دوره داوطلبانی می‌توانستند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند که دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی، قضایی، آموزشی و پژوهشی داشته باشند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی بر الکترونیکی شدن انتخابات تاکید کردند، دولت سیزدهم و وزارت کشور در این خصوص اقدامات مهمی انجام دادند.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه پیش از این ثبت‌نام داوطلبان در محل‌های تعیین شده با صرف هزینه، زمان و نیروی انسانی زیادی انجام می‌شد، گفت: اما با سازوکار جدیدی که برای ثبت نام در انتخابات دوره دوازدهم مجلس تدارک دیده شد، هر فردی می‌توانست با مراجعه به سامانه نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کند.

ثبت‌نام الکترونیک در انتخابات فرصتی عادلانه و برابر برای ثبت نام در انتخابات در اختیار همه قرار داد

این نماینده مجلس تصریح کرد: عامل مهم افزایش میزان مشارکت داوطلبان نمایندگی مجلس، الکترونیکی شدن ثبت‌نام‌ها بود که فرصتی عادلانه و برابر در اختیار افراد نخبه و تحصیل کرده برای نامزدی در انتخابات مجلس قرار داد.

وی تغییر در نحوه ثبت‌نام را سبب افزایش مشارکت مردم در ثبت‌نام‌ها دانست و یادآور شد: الکترونیکی شدن ثبت‌نام سبب افزایش مشارکت داوطلبان انتخابات مجلس شد تا آنجا که در مرحله پیش ثبت‌نام بیش از ۴۸ هزار نفر ثبت نام کردند و در مرحله ثبت‌نام نهایی بیش از ۲۴ هزار نفر ثبت‌نام خود را قطعی کردند که این آمار بیش از سه برابر ثبت نام دوره پیشین مجلس است.

جوکار یادآور شد: اگر سامانه الکترونیکی در زمان برگزاری انتخابات و اخذ رای محقق شود، قطعا بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات اثرخواهد داشت تا مردم بدون ساعت‌ها حضور در شعب اخذ رای و صف‌های طولانی، به راحتی نسبت به مشارکت در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری اقدام کنند.

رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درباره عملکرد دولت و وزارت کشور در ایجاد سامانه و سازوکار لازم برای ثبت‌نام داوطلبان تصریح کرد: به رغم کمبود زمانی که برای ثبت نام وجود داشت، این سامانه برای نخستین بار توسط وزارت کشور رونمایی شد و مسائل امنیتی در آن لحاظ گردید و کارنامه بسیار خوبی را وزارت کشور در مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی از خود به جا گذاشت.

بیشتر شدن تعداد نامزدها، مشارکت مردم در انتخابات را افزایش خواهد داد

جوکار درباره تاثیر افزایش ثبت نام ها بر افزایش مشارکت مردم گفت: هرچقدر تعداد نامزدها برای داوطلبی انتخابات بیشتر شود، گزینه انتخابی برای مردم هم بیشتر خواهد بود و مردم می‌توانند انتخاب خود را با نگاهی بازتر انجام دهند. همچنین انگیزه برای پاسخ به مطالبات مردم افزایش خواهد یافت تا در مجموع شاهد رشد مشارکت مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری باشیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در قانون انتخابات مطرح شد و رهبر معظم انقلاب هم به آن تاکید فرمودند، داشتن زمانی کافی برای رسیدگی به صلاحیت‌های داوطلبان در شورای نگهبان بود و در این دوره،زمان بررسی صلاحیت‌ها از ۲ ماه به ۴ ماه افزایش یافت.

نماینده مردم یزد در مجلس اضافه کرد: در مرحله نخست، از آبان‌ماه هیات‌های اجرایی، بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار دارند و در ادامه فرصت خوبی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت تا برای صیانت از حقوق داوطلبان و مردم بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات، بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات را انجام دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در صورتی که صلاحیت داوطلبان تایید نشود، برای آنها زمانی تعیین شده، تا همراه با مستندات و مدارک اعتراض خود را در این باره اعلام کنند تا این موضوع در هیات‌های نظارت بررسی شود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ابراز امیدواری کرد که در فضای انتخاباتی جدی با مشارکت بالای مردم، شاهد انتخابات پرشوری باشیم تا مجلس آینده برآمده از حداکثر آراء مردم کشور باشد.

فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار به صورت الکترونیکی از ۲۷ مهرماه در سراسر کشور آغاز شد و سوم آبان ماه به پایان رسید.

نظر شما