شناسهٔ خبر: 181914 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

در پروسه‌ای ۴ ساله، ۱۰۵۰ واگن به مترو اضافه می‌کنیم

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: شهردار تهران با حضور در چین قرارداد ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن مترو تهران را به جریان انداخت. همچنین موضوع انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) نیز عملیاتی خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، سید محمد آقامیری در مورد سفر شهردار تهران به چین و انعقاد قرارداد خرید واگن اظهار کرد: قراردادی که در سال ۹۵ بسته شده تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت چینی بود که در ۴ سال گذشته و در دوره قبل به دلیل عدم همراهی دولت وقت مسکوت مانده بود.

وی افزود: در این دوره تفاهم‌نامه‌ها انجام شده و با دولت نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. تا جایی که این قرارداد با پیش‌پرداخت هیئت دولت منعقد شده و اکنون کارهای پایانی آن و کارها مرحله به مرحله‌ پیش می‌رود.

آقامیری خاطرنشان کرد: در روند بررسی، قرارداد ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقاء پیدا کرد. ضمن اینکه ۲۵۹ دستگاه نیز جدیداً مورد مذاکره قرار گرفته است تا در یک پروسه دو تا سه ساله اضافه شود و به ۱۰۵۰ دستگاه برسد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ما اکنون ۱۲۰۰ واگن فعال داریم که این ۱۲۰۰ واگن فعال در ۲۰ سال گذشته اضافه شده است، ادامه داد: در یک پروسه حداکثر ۴ ساله، ۱۰۵۰ واگن را اضافه می‌کنیم.

وی اذعان کرد: این یعنی در حوزه مترو یک کار ویژه و خاصی انجام شده است که چندین برابر دوره گذشته ارزش دارد. بزرگترین خرید تجهیزات شهرداری در حوزه مترو در ادوار به قیمت یک میلیارد دلار انجام شده و از بهمن‌ماه مرحله به مرحله تحویل واگن‌های مترو انجام می‌شود.

آقامیری درباره اینکه شرکت پارس می‌توانست ۱۲۰۰ دستگاه تولید کند گفت: این ادعا غلط است و اصلاً چنین چیزی نیست. تعهد این شرکت تحویل۱۰۰ واگن بود. از تولیدات شرکت‌های داخلی که خدمات پس از فروش نیز دارند استقبال می‌کنیم اما این توانایی در آن‌ها وجود ندارد و شرکت پارس بیشتر واگن‌های ریلی تولید می‌کند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان تصریح کرد: واگن‌های راه آهن و واگن‌های ریلی بسیار متفاوت هستتد و فعلاً هیچ شرکت داخلی توان تولید را نداشته است؛ آن‌ها یک نمونه آزمایشی تولید کردند اما استانداردهای جامع را نتوانست کسب کند.

نظر شما