شناسهٔ خبر: 181908 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

با اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش بنیان‌، حمایت از نخبگان پرنگ‌تر می شود

مهدی اسماعیلی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش‌های گسترده‌ای برای ماندگاری نخبگان صورت گرفته است، گفت: باید حمایت‌های موجود برای نگهداشت نخبگان در کشور پررنگ شود تا در سایه بی توجهی و بی‌مهری دولت‌ها شاهد خروج آنها از کشور نباشیم.

به گزارش «نماینده»، مهدی اسماعیلی در مورد اقدامات مجلس و دولت برای ممانعت از خروج نخبگان، گفت: بی توجهی به جایگاه نخبگان یکی از دلایل خروج آنها از کشور است، مجلس به ویژه کمیسیون آموزش سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را به تصویب رساند و شاکله این قانون حمایت از نخبگان و دانش بنیان‌ها است که اعتبارات بودجه‌ای را به دنبال داشته است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری، نخبگان مورد توجه مجلس و دولت قرار گرفته‌اند؛ بخشی از این حمایت‌ها در بودجه سالانه مطرح که در جای خود دلیلی برای ماندگاری نخبگان در کشور شده است.

عملکرد نامناسب مسئولان مسیری برای خروج نخبگان شد

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مسئولان و متولیان در حفظ نخبگان، اظهار داشت: عملکرد نامناسب برخی از مسئولان مسیری برای خروج نخبگان از کشور شده، طی جلساتی که با آنان در حوزه دانش بنیان‌ها داشتیم این گروه توانستند، گام‌های بلندی برای توسعه و حل مشکلات کشور بردارند، امیدواریم با رویکردی که دولت و مجلس برای حمایت از نخبگان در نظر گرفته‌ شاهد حل مشکلات از طریق حکمرانی نخبگان باشیم، استفاده از پتانسیل و ظرفیت نخبگان می‌تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

پتانسیل نخبگان برخاسته از هزینه کرد کشور است

اسماعیلی در ادامه یادآور شد: بی توجهی نهادهای دولتی و سازمان‌ها به ظرفیت و پتانسیل حضور نخبگان منجر به خروج آنها از کشور می‌شود، امروز پتانسیل نخبگان برخاسته از هزینه کرد کشور در تمام حوزه‌ها است، بنابراین این گروه می‌تواند در چرخه تولید و مدیریت کشور به نوعی افزایش سرمایه را به دنبال داشته باشد. دولت باید رویکرد مشخصی برای حمایت و پشتیبانی این گروه داشته باشد و شرایط را برای ماندگاری آنها در تمام حوزه‌ها فراهم کند.

ساز و کار مناسب برای حمایت از نخبگان در نظر گرفته شده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توضیح عدم تخصیص نیم درصدی اعتبار بودجه‌ای به صندوق نوآوری توسعه، گفت: با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان‌ها اعتبارات مورد نیاز در همان قانون مورد توجه قرار گرفت، امسال هم جزو مصوبات مجلس است که از نخبگان بیش از گذشته حمایت شود، در حال حاضر ساز و کار لازم برای حمایت نخبگان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش‌های گسترده‌ای برای ماندگاری نخبگان صورت گرفته است، افزود: باید حمایت‌های موجود برای نگهداشت نخبگان در کشور پررنگ شود تا در سایه بی توجهی و بی‌مهری دولت‌ها شاهد خروج آنها از کشور نباشیم.

حمایت ویژه از نخبگان در برنامه هفتم توسعه

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه تا حدود بسیاری برنامه حمایتی است به ویژه در حوزه آموزشی کشور؛ در بندهای آموزشی کشور حمایت از نخبگان را به دنبال دارد امیدواریم با اجرایی شدن تمام بندهای مربوطه به این گروه شاهد حفظ و نگهداری آنها باشیم.

نظر شما