شناسهٔ خبر: 181890 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آموزش و پرورش ۲۶۰ هزار کمبود نیرو دارد

معلمان حق التدریسی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن برشمردن دلایل کمبود معلم در آموزش و پرورش، از کمبود ۲۶۰ هزار معلم در آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش «نماینده»، احمد حسین فلاحی درخصوص وضعیت تامین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات بسیار از سوی خانواده‌ها و مدارس، علت اصلی ایجاد معضل کمبود نیروی آموزشی را در وزارت آموزش و پرورش مربوط به ادوار مختلف برشمرد و گفت: همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری بود، مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبرهای روز وزارتخانه حاکی از کمبود ۲۶۰ هزار معلم است.

وی، مهمترین علت ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و گفت: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه 25 هزار نفر به حدود یک‌هشتم یعنی 3 هزار نفر کاهش داشته که حاصل بی‌تدبیری مسئولان به مرور زمان بوده است که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در این مرکز مواجه و نهایتا مقرر شد که این وضعیت ساماندهی و کمبودها جبران شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانشسراها و تربیت معلم‌ها در طول سال‌ها از دولت‌های قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد و می‌توان گفت که وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده ۲۸ و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.

فلاحی با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در زمینه صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسئله مهم ورود پیدا کرده و علاوه بر آمار ۲۶۰هزار کمبود معلم مجموعه آموزش و پرورش با کاهش ۵۰ هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است که در برخی از مدارس مدیران و معاونان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و اکنون متاسفانه کلاس خالی داریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: این مشکل به مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مرتفع شد و اکنون دانشگاه فرهنگیان حدوداَ ۴۰ هزار نفر جذب دانشجو معلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهید رجایی توسعه داده می‌شد و این مسیر اصلی جذب معلم است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال ۱۳۹۱ بودند که با برگزاری آزمونی 23 هزار نفر جذب شدند و برای مجموعه کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند. نیروهای آموزشی بعد از سال ۱۳۹۱ اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی در مدارس غیرانتفاعی با تصویب یک قانون که به صحن مجلس آمد و درخصوص فوریت آن با امضای نمایندگان به دلیل همزمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل ۸۵ را جهت تسریع تعیبن تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش و پرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم یاری‌کننده باشند.

وی تصریح کرد: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم که دولت هم پای کار باشند، هرچند که نمی‌توان به یکباره مسئله کمبود معلم را امسال برطرف کرد و بر اساس مذاکرات هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش و نیز ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور در نشست فوق العاده کمیسیون آموزش عنوان کردند که به تدریج ولی با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.

نظر شما