شناسهٔ خبر: 181771 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

چند نرخی شدن ارز پهنه فساد را افزایش می دهد/ تراز تجاری منفی ۶ میلیارد دلار تنها در ۶ ماه

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است در هر کشوری دو نرخی شدن ارز آغازگر فساد اقتصادی خواهد شد. در این شرایط چند نرخی شدن ارز پهنه فساد را افزایش می دهد.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا پور ابراهیمی در زمینه ساماندهی بازار ارز و تثبیت نرخ دلار در کشور بیان کرد: در حال حاضر کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ثبت نرخ ارز شدنی است و در تمام دنیا نمونه های آن وجود دارد، تصریح کرد: به واقع در هر کشوری وقتی ارز دو نرخی می‌شود این موضوع آغازگر فساد اقتصادی خواهد شد. این در حالی است که چند نرخی شدن ارز دیگر پهنه فساد را افزایش می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو الی چند نرخی شدن ارز فساد آور است، ضمن بیان راهکارها در این بخش گفت: ما باید همانند دهه 80 به سمت تثبیت نرخ ارز حرکت کنیم. در حال حاضر با توجه به بروز تحریم ها و ایجاد یک شرایط خاص و تحویل کالای اساسی به مردم با قیمت خاص، شاید قیمت ارز ترجیحی برای کالاها مورد نیاز باشد که البته ما این مسئله را در قوانین ذکر کرده ایم، یعنی ما گفته ایم که اگر دولت نیاز به ارز ترجیحی دارد این ارز را به دولت اختصاص می دهیم به شرط اینکه در انتهای چرخه، قیمت را با همان مسیر طی کند.

وی با اشاره به اثر گذاری مباحثی از جمله حضور ایران در مجمع بریکس برای دور زدن تحریم ها، بیان کرد: در این بخش جدا شدن از ارز غالب یعنی دلار مبنا قرار دارد. همچنین ما باید به افزایش ظرفیت صادارتی کشور توجه جدی داشته باشیم چراکه این موارد می تواند در تثبیت نرخ دلار حائز اهمیت باشد.

بیلان منفی تراز تجاری در شش ماه نخست سال

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه در حوزه ظرفیت صادراتی کشور گلایه هایی وجود دارد، بیان کرد: به واقع برای نخستین بار است که 6 میلیارد دلار بیلان منفی در تراز تجاری کشور در شش ماه نخست سال 1402 رقم خورده است که باید این مسئله مورد آسیب شناسی قرار گیرد و باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا صادرات ما کاهش پیدا کرده است؟ همچنین این جای سوال دارد که چرا درباره تسویه تعهدات ارزی اقداماتی صورت نمی گیرد که امر صادارت در کشور را تسهیل شود؟ بنابراین اگر این موارد بهبود پیدا کند می توانیم آثار آن را در وضعیت نرخ ارز مشاهده کنیم./

نظر شما