شناسهٔ خبر: 181746 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان/ طالبان با حُسن نیت پیشنهاد ایران را بررسی کند

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، گفت: اگر طالبان با حسن نیت به پیشنهاد ایران برای ایجاد یک گروه تماس درباره افغانستان نگاه کند، قطعا می تواند در رفع مشکلات این کشور گره گشا باشد

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به برگزاری نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مشکلات این کشور، گفت: افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، در حوزه ارتباطات بین المللی و تعامل با همسایگان در قالب روابط دیپلماتیک دچار مشکل شده است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تلاش های بسیاری برای کمک به افغانستان می کند زیرا آنها اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی داشته و این امر جنبه بشردوستانه دارد، اظهار کرد: بر این اساس کشورمان در عرصه های بین المللی نیز تاکید کرده که نیاز به تشکیل دولت فراگیر در این کشور مطرح است.

وی ادامه داد: در این میان اکنون دیپلمات های طالب در تهران هستند و دیپلمات های ایرانی نیز در افغانستان حضور دارند تا بتوان دیدگاه را مطرح کرد؛ بر این اساس کشورهای همسایه نیز برای تعامل و برطرف کردن مسائل نیاز به تبیین چنین دیدگاهی در سیاست خارجی خود دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همگان می دانند که اکنون طالبان واقعیت موجود در افغانستان بوده و تا زمانی که تغییری حاصل نشود، باید برای تعامل با مردم این کشور، رفع اختلاف مرزی، مراودات دوجانبه و غیره با آنها تعامل صورت بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر طالبان با حسن نیت به پیشنهاد ایران برای ایجاد یک گروه تماس درباره افغانستان نگاه کند، قطعا می تواند در رفع مشکلات این کشور گره گشا باشد.

نظر شما