شناسهٔ خبر: 181685 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اعتبار اجتماعی افراد در صدور چک تاثیرگذار می‌شود

 چک نماینده نجف آباد در مجلس و طراح قانون چک گفت: بانک مرکزی در اجرای سومین مرحله قانون چک مصوب کرد که اعتبار اجتماعی افراد در صدور چک تاثیرگذار باشد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی ، گفت: بانک مرکزی در سومین مرحله اجرای قانون چک امروز مصوب کرد تا اعتبار اجتماعی افراد در صدور چک تاثیرگذار باشد.

وی افزود: بر اساس این مصوبه سوابقی همچون داشتن پرونده قضایی، تخلف رانندگی، بی‌نظمی در پرداخت قبوض و موارد این چنینی در رتبه‌بندی در باره اعتبار اجتماعی افراد برای صدور چک تاثیرگذار است.

این نماینده مجلس و طراح قانون چک اظهار داشت: بر این اساس ۱۵ رتبه برای تعیین اعتبار اجتماعی افراد و برای هر رتبه یک رنگ از سفید که بالاترین رتبه است تا رنگ قرمز که پایین‌ترین رتبه در این حوزه به شمار می‌آید در نظر گرفته شده است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه افراد می‌توانند با ثبت شماره تلفن همراه رتبه اعتبار اجتماعی افرادی را که می‌خواهند با آنها معامله‌ای داشته باشند را ببینند.

وی افزود: تاکنون دستگاه‌هایی همچون قوه قضائیه همکاری خوبی برای ارائه اطلاعات افراد به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی سامانه بانک مرکزی در این باره داشته‌اند و پیگیری‌ها برای همکاری دستگاه‌های مختلف دیگر در حال انجام است و البته از فرماندهی انتظامی هم می‌خواهیم تا در این باره با بانک مرکزی همکاری لازم را داشته باشد.

نمایندگی مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش از اجرای قانون چک در ارتباط با این حوزه هر روز ۱۰ نفر زندانی چک داشتیم که با اجرای مرحله اول قانون چک، تعداد زندانی‌ها در این بخش به سه نفر در روز رسید و با اجرای مرحله دوم قانون چک تعداد زندانی‌ها از ۱۰ نفر در هر روز پیش از اجرای قانون چک، به یک نفر در هر سه روز کاهش یافت.

ابوترابی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای قانون چک 21 درصد از چک‌های صادر شده برگشت می‌خورد که در زمان اجرای مرحله اول قانون این میزان به ۱۴ درصد و با اجرای مرحله دوم به 7 درصد کاهش یافت و پیش بینی می‌شود با اجرای مرحله سوم قانون چک میزان تخلفات در این حوزه به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

نظر شما