شناسهٔ خبر: 181675 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مغایر با قواعد بین‌المللی است

محمد صالح جوکار محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا که اعلام کرده‌اند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را پس از ۱۸ اکتبر روزی که تحریم‌های تسلیحاتی طبق توافق هسته‌ای پایان می‌یابد، ادامه خواهند داد.

به گزارش «نمایندهن»، محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا که اعلام کرده‌اند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را پس از ۱۸ اکتبر روزی که تحریم‌های تسلیحاتی طبق توافق هسته‌ای پایان می‌یابد، ادامه خواهند داد بیان کرد: به طورحتم این درخواست یکی از نشانه‌های روشن بدعهدی غرب می‌باشد و باری دیگر بی‌اعتمادی نسبت به کشورهای اروپایی‌ را قوت می‌بخشد. امروز غربی‌ها درخواست تمدید تحریم و نقض قوانینی رادارند که خود آن را تنظیم و مقرر کرده‌اند و این امری آشکار در راستای عدم پایبندی غرب به قوانین و سایر پیمان‌هاست. بدیهی است که هیچ‌یک از پیمان‌ها و تعهدات غرب قابلیت اجرایی نخواهد داشت و نباید به گفته‌هایشان اعتماد کرد.

وی بابیان اینکه غربی‌ها درصدد کسب امتیاز موردنظرشان از جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، افزود: درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سوی فرانسه، آلمان و بریتانیا گامی برای امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.غربی‌ها همواره به دنبال کسب امتیاز از جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و به سبب عدم کسب امتیاز موردنظر اعلام می‌دارند که ایران بدعهدی کرده و به توافقات برجام عمل‌نکرده است. واقعیت امر این است که خود درصدد بهانه‌جویی می‌باشند و به دلیل آنکه از مسیر تحریم‌ها امتیاز کسب نکرده‌اند، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌باشند.

جوکار تصریح کرد: بی‌شک اقدام اروپایی‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی و پروتکل‌های مرسوم دنیا می‌باشد. درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مغایر با حقوق بین‌المللی است و عدم پایبندی اروپائیان به قوانین خودشان را مبرهن می‌سازد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی درتشریح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشور همچنین خاطرنشان کرد:
جمهوری اسلامی ایران در زمان‌های تحریمی با اتکا به دانش و علم نخبگان و جوانان همواره پیشرفت کرده و به تجهیزات هوافضایی، موشکی و پهپادی قابل‌توجه دست‌یافته است. بنابراین استمرار و تمدید این‌گونه تحریم‌ها از سوی اروپا ئیان مانع از پیشرفت ایران اسلامی نخواهد شد و خلأ ایجاد نخواهد کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای طی کردن مسیر بالندگی احتیاجی به غرب نداریم، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد. امروز موتور پیشران کشور هیچ‌گونه وابستگی به غرب ندارد و اهداف از مسیر ارتباط با کشورهای دوست و همسایه و همچنین توان عملی جوانان و نخبگان به‌خوبی دنبال خواهد شد. او متذکر شد: درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سه کشور اروپایی برای جمهوری اسلامی ایران اثری نخواهد داشت و تنها موجب روسیاهی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد شد.

بی‌شک تاریخ این حکایت را خواهد خواند و مورد قضاوت خود قرار خواهد داد. جوکار در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه تاریخ بدعهدی اروپائیان را قضاوت خواهد کرد، همچنین ادامه داد:غرب هیچ‌گاه قابل‌اعتماد نبوده و حال باری دیگر به اثبات رسانده که بدعهدی می‌کند و در مسیر خلاف قوانین بین‌الملل حرکت خواهد کرد. بی‌شک آیندگان مواضع اروپائیان را که همواره مغایر با حقوق بین‌المللی است، ارزیابی خواهند کرد.

نظر شما