شناسهٔ خبر: 181662 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نگاه های متعددی دولت به ارز محصولات به ایجاد رانت دامن می زند/ تفاوت های نرخ ارز مشکلاتی زیادی را برای صادرکنندگان خرد ایجاد کرده است

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:تفاوت قیمت ارز بازار آزاد با قیمت‌هایی که دولت برای موضوع تعهدات ارزی تعیین می کند، مشکلاتی زیادی را برای صادرکنندگان خرد ایجاد کرده است.

به گزارش «نماینده»محسن زنگنه با اشاره به آسیب شناسی سیاست ارزی دولت، گفت: متاسفانه همان زمان که آغاز سیاست‌های ارزی با تخصیص ارز ترجیحی و ارز ۴۲۰۰ تومانی همراه شد، نتوانست تاثیرات خود را بر سفره مردم نمایان کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تفاوت قیمت ارزبازار آزاد با قیمت‌هایی که دولت برای موضوع تعهدات ارزی تعیین می کند، مشکلاتی زیادی را برای صادرکنندگان خرد ایجاد کرده است. از سویی دیگر برخی پیرو این گونه رویکردها منافعی را کسب می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال در این شرایط شاید یک صادر کننده محصولات کشاورزی برای اینکه ارز خود را به کشور بازگرداند، برود و به کسی که موبایل وارد می‌کند ارز بدهد و در این میان آن وارد کننده موبایل که یک کالای غیر ضروری به کشور وارد می‌کند، به ازای هر دلار سودهای سنگینی را به جیب بزند آن هم به این جهت اینکه متاسفانه ما روی برخی سیاست های غلط خودمان اصرار می روزیم.

زنگنه با بیان اینکه دولت باید در این زمینه تصمیم قطعی بگیرد، بیان کرد:دولت باید وضعیت و تکلیف خود را به قیمت ارز مشخص کند، اینکه ما هر روز بخواهیم یک تصمیمی را برای ارز برخی از صنایع و کشاورزی بگیریم مشکل آفرین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت از سویی می آید و قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را ۳۸ الی ۴۰ تومان محاسبه می کند و از سوی دیگر وقتی قصد دارد قیمت گندم را تعیین کند،این قیمت را با احتساب ارز ترجیحی قیمت گذاری می‌کند و بعد می‌گوید اگر شرایط بدین نحو باشد بهتر است من واردات گندم داشته باشم چراکه واردات گندم برای من ارزان تر است،» دولت به واقع واردات گندم را با ارز ترجیحی محاسبه می کند،بنابراین وقتی ما می‌خواهیم گندم خریداری کنیم یک سیاست و وقتی می‌خواهیم قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را تعیین کنیم، سیاست دیگری را مد نظر قرار می‌دهیم! بنابراین این به هم ریختگی سیاست‌های متعدد در قبال ارز، مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید تکلیف خود را در قبال نرخ ارز مشخص کند و باید به سمت یک ارز واحد حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید شرایط رانت ارزی را حذف کرد، تاکید کرد: ثبات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و نباید هر روز یک تصمیم گیری اقتصادی مدنظر قرار گیرد. اینکه دولت نگاه های متعددی به ارز محصولات داشته باشد، به ایجاد رانت دامن می زند.

نظر شما