شناسهٔ خبر: 181651 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

جمهوری اسلامی ایران حامی حفظ وضع موجود مرزهای بین‌المللی است/ هدف رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز ایجاد اختلاف است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات قفقاز ضمن هشدار به مقامات جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه درگیری تأمین‌کننده منافع این کشور نیست بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حفظ وضع موجود مرزهای بین‌المللی تأکید کرد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی در این باره اظهار کرد: ما با طرفین ارمنستانی و آذربایجانی در ارتباط دیپلماتیک هستیم و هر دو کشور با نظرات ما آشنا هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر اینکه مسائل دو کشور جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر پایه مذاکره حل و فصل می‌شود گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره بر برقراری امنیت و صلح بوده است و ما از هر گونه جنگ و درگیری در منطقه اکراه داریم و از آن استقبال نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در موضوع منافع ملی ایستادگی قاطعی دارد اذعان کرد: در موضوع قفقاز اصل کلیدی مدنظر ایران این است که تغییر مرزها و ژئوپلیتیک منطقه را پذیرا نخواهیم بود و این موضع را به اطلاع طرفین در قفقاز جنوبی هم رسانده‌ایم.

عمویی گفت: انتظار داریم اگر در منطقه قفقاز جنوبی چالشی وجود دارد از طریق گفت‌وگو رفع و حل شود و ژئوپلیتیک منطقه را طبق وضعیت موجود حفظ کند و بر این نظرمان اصرار داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ضمن اشاره به احتمال شدت درگیری و وقوع جنگ بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان ادامه داد: در حال حاضر درگیری نظامی موضوعی جدی نیست و تغییرات فصلی و جایگزینی مدنظر است، در عین حال ما رصد و اشراف نظامی و اطلاعاتی در منطقه پیرامونی کشورمان رد دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسائل منطقه باید از طریق کشورهای منطقه حل شود بیان کرد: ورود نیروهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرامنطقه‌ای کمکی به حل مسائل نمی‌کند و تجربه ثابت کرده این کشورها برای افزایش اختلاف تلاش می‌کنند تا حضور خود را در منطقه محکم کنند.

عمویی با تأکید بر اینکه همیشه نسبت به حضور رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامونی کشورمان حساس هستیم گفت: به کشورهایی که ارتباطاتی با این رژیم دارند هشدار دادیم و سعی کردیم نیت این رژیم را برای آنها تبیین کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: در گفت‌وگو با مقامات جمهوری آذربایجان بر این موضوع تأکید کردیم که درگیری تأمین‌کننده منافع این کشور نیست و در نهایت منجر به تغییرات اساسی نخواهد شد، چرا که جمهوری اسلامی ایران حامی حفظ وضع موجود مرزهای بین‌المللی است.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی برای دفاع از منافع خود توانمندی لازم را داراست و این توانمندی بر همگان آشکار است.

نظر شما