شناسهٔ خبر: 181634 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توسعه مناسبات در دستورکار ایران و عربستان / نگاه به شرق در سعودی‌ها قوت گرفته است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه استفاده از ظرفیت کشورهای بزرگ منطقه همچون ایران، چین، ترکیه و روسیه در دستورکار ریاض قرار دارد، گفت: بر این اساس نگاه به شرق در سعودی ها قوت گرفته است.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به استقرار سفیر عربستان در تهران طی چند روز گذشته، گفت: امروزه شاهد تغییر رویکرد و سیاست سعودی ها از فعالیت های مذهبی به سمت سیاست های توسعه ای و اقتصادگرا هستیم که این مهم در اقدامات منطقه ای ریاض به خصوص در ارتباط با کشورمان مشهود است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در سال‌های اخیر همچنین شاهد تغییر سیاست خارجی سعودی ها به ویژه پس از رخدادهای اخیر در کشورهای مانند عراق و افغانستان هستیم و بر این اساس نگاه به شرق در سعودی ها قوت گرفته است.

وی ادامه داد: به عبارتی استفاده از ظرفیت کشورهای بزرگ منطقه همچون ایران، چین، ترکیه و روسیه در دستورکار ریاض قرار دارد و این مهم را می توان از انتخاب سفیرشان در ایران که دارای سابقه طولانی سیاسی است و فعالیت های اقتصادی زیادی را برای سعودی ها در عمان انجام داده، مشاهده کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه تغییر عمده در روابط ایران و عربستان اثرگذار بوده و شاهد توسعه مناسبات مختلف هستیم، افزود: ایران و عربستان جدای از هم‌مرز بودن در خلیج فارس، می توانند در بحث مسائل جهان اسلام و حج، مسائل پزشکی، علمی، گردشگری، سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی و غیره فعالیت ها و اقدامات مشترک انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روابط تهران و ریاض چشم انداز خوبی دارد، تصریح کرد: در این میان نباید فراموش کرد که انتخاب «علیرضا عنایتی»، سفیر کشورمان در عربستان نیز بیانگر عزم جدی ایران برای توسعه روابط با ریاض است زیرا وی یکی از مدیران باتجربه و ارشد سیاست خارجی و از سفرای شاخص کشورمان محسوب می شود.

نظر شما