شناسهٔ خبر: 181609 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برگزاری اولین رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سالگرد ابلاغ این قانون/نظارت بر اجرای یک قانون خوب

دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از از برگزاری اولین «رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان» در سالگرد ابلاغ این قانون، به میزبانی مجلس خبر داد و گفت: این رویداد با حضور ذی‌نفعان قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم فناوری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با قانون برگزار و میزان اجرایی شدن قانون و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها آن به بحث بررسی گذاشته می‌شود.

به گزارش «نماینده»، سید محسن دهنوینماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، شهریار و پردیس و عضو هیات رئیسه مجلس از برگزاری اولین «رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان» به میزبانی مجلس خبر داد و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یکی از اولین قوانینی بود که در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید. با توجه به اینکه در آستانه یک سالگی ابلاغ این قانون قرار داریم، پیشنهاد شد که رویدادی با حضور ذی‌نفعان قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم فناوری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با قانون برگزار و میزان اجرایی شدن قانون بررسی شود و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها آن به بحث گذاشته شود.

به گفته دهنوی هدف از برگزاری این رویداد این است که با مشارکت کسانی که قرار بوده به صورت واقعی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره‌مند شوند-که فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور هستند- میزان موفقیت و عدم موفقیت و چرایی و چالش‌های اجرایی شدن قانون بررسی شود.

نظارت بر اجرای یک قانون خوب

عضو هیات رئیسه مجلس با اعلام اینکه برگزاری این رویداد نظارتی را اتفاق مهمی می‌دانیم، تاکید کرد: این قانون به گواه فعالان زیست بوم و همچنین تایید مقام معظم رهبری جزو بهترین قوانینی بود که در این دوره مجلس به تصویب رسید و درست است که تصویب یک قانون خوب به خودی خود یک گام رو به جلو و موفقیت است، اما ما معتقدیم تکمیل این اقدام خوب، اجرای درست این قانون است و «رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان» گام مهمی در راستای پیگیری اجرایی شدن این قانون است.

طبق اعلام دهنوی در این رویداد دستگاه‌های اجرایی متولی از جمله معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های مرتبط مانند وزارت اقتصاد، صمت و وزارت نیرو گزارش‌هایی از میزان اجرایی شدن این قانون در حوزه‌های مرتبط و اینکه چقدر از آئین نامه‌ها به تصویب رسیده و چه میزان عملیاتی و اجرایی شده است، ارائه می‌کنند.

همچنین فعالان زیست‌بوم شامل شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، به عنوان کسانی که قرار بوده از مزایای آن قانون بهره‌مند شوند گزارشی از اینکه کجا از قانون بهره‌مند شده و کجا به مشکل برخوردند و آن مشکلات و چالش‌ها چه بوده است، ارائه خواهند کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، شهریار و پردیس در مجلس یازدهم اضافه کرد: در ادامه و در نهایت هم قرار است به پیشنهاداتی برسیم مبنی بر اینکه اگر قرار باشد گام بعدی برداشته شود از منظر قانون‌گذاری چه خلاءهایی هنوز احساس می‌شود و مجلس باید چه گام‌های دیگری در تقنین و قانون‌گذاری این موضوعات بردارد. در عین اینکه در اجرا هم ببینیم کجا نیاز است مجلس ورود نظارتی جدی‌تر کند.

مهمانان اولین رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان

دهنوی در ادامه از ثبت‌نام بیش از 500 نفر از فعالان زیست‌بوم فناوری کشور در رویداد خبر داد و افزود: تقریباً همه شرکت‌های دانش‌بنیان برتر، پارک‌های علم و فناوری بزرگ و صندوق‌های پژوهش فناوری و افراد شاخص این حوزه روز دوشنبه 20 شهریور میهمان مجلس شورای اسلامی هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به اینکه نخستین «رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان» یک رویداد رسمی است که مجلس با همکاری دولت برگزار می‌کند، اضافه کرد: از طرف دولت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی اجرای قانون حضور دارد، اما میزبان و برگزارکننده رویداد مجلس شورای اسلامی است و فراکسیون دانش‌بنیان، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز نوآوری قوه مقننه پیگیر و دست‌اندرکار اجرای این رویداد در مجلس هستند.

یک گام رو به جلو در قانون جهش تولید دانش‌بنیان

دهنوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا پیش‌بینی می‌شود بعد از برگزاری این رویداد اتفاق ویژه‌ای در حوزه دانش‌بنیان بیفتد؟ گفت: اولاً ما ضمن اینکه خود این رویداد که مجلس در سالگرد تصویب یک قانون ذی‌نفعان آن قانون را دعوت کرده تا به او بازخورد دهند که از اجرای قانون راضی هستند یا خیر؟ و در چه مواردی به مشکل برخوردند؟ را یک اتفاق بدیع، جدید و نگاه نو می‌بینیم و اگر همین کار به خوبی پیش برود برای ما یک دستاورد است؛ اما به همین اکتفا نمی‌کنیم و از این بازخوردها در رفع موانع و چالش‌ها استفاده خواهیم کرد. بنابراین رفع موانع موجود را هم به عنوان یکی از خروجی‌های رویداد ‌تعریف کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم‌تر از آن، گام‌های بعدی است که مجلس باید در این موضوع بردارد، که قرار است از دل همفکری و پنل‌ها و مشارکت شرکت‌کنندگان در این رویداد بیاید و خروجی اصلی مورد انتظار ما است. مثلاً در پایان گفته شود این پنج‌تا خلاء قانونی هنوز در بحث دانش‌بنیان وجود دارد و ما در قوانین بعدی بتوانیم این خلاءهای قانونی را پر کنیم. درواقع این بخش را هم به عنوان یکی دیگر از خروجی‌های رویداد در نظر گرفتم./

نظر شما