شناسهٔ خبر: 181588 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مدیران دولت مردمی باید نماد لطف و محبت به عموم‌ شهروندان باشند

ابوترابی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مدیران در دولت مردمی باید نماد محبت و لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در ابتدای سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به فرازهایی از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر گفت: قلب انسان باید شعارش محبت و رحمت باشد. در جمهوری اسلامی ایران شعارهای بلندی داریم. از شعارهای بلندی که در حرکت عظیم ملت تدریجاً شکل گرفت، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. اما امام علی به یک شعار دیگری نیز اشاره می‌کنند و این است که باید قلب لبریز از محبت باشد. قلب باید از محبت برای عموم انسان‌ها موج بزند.

ابوترابی‌فرد گفت: لذا ثمره‌ی قلب مهربان، آراستگی انسان به محبت و مهربانی نسبت به دیگران است و این محبت و مهربانی زمینه‌ساز لطف به انسان‌ها است. این دستورالعمل اسلام به جامعه و به ویژه حاکمان است.

وی افزود: آنگاه که سطوح مدیریت نسبت به مردم چنین قلبی و محبت داشتند علامت شکل گیری دولت اسلامی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نام دولت مردمی که ریاست جمهوری برای دولت سیزدهم برگزیدند از همین پیام الهام می‌گیرد؛ لذا مدیران در دولت مردمی باید نماد محبت و لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

ابوترابی فرد گفت: ویژگی دوم تمدن نوین جهانی که به دست مبارک امام عصر (عج) عالم را فرا می‌گیرد نگاه به انسان است. در این نظام سیاسی انسان‌ها دارای منزلت و کرامت هستند و این نگاه می‌تواند عالم را تحت سیطره خود درآورد و ویژگی سوم عدالت برآمده از فرهنگ و معرفت و پیشرفت انسانی است. در این حکمرانی جهانی تربیت‌های توحیدی، الهی و محمدی راه را برای بپاخاستن جامعه بشری به عدالت هموار می‌کند. قیام انسان‌ها قیام به عدل است.

وی تاکید کرد: راهپیمایی ۲۰ میلیونی کربلای اباعبدالله حسین یکی از نمونه‌هایی این قیام به عدالت است. این نظم تحسین برانگیز و این احترام به کرامت انسان‌ها دستاورد تربیت حسینی و عاشورایی است. حسین علیه‌السلام خون قلب خود را نثار کرد چرا که عشق می‌ورزید به انسان. نه فقط انسان‌های مؤمن بلکه ایشان دغدغه انسان‌های جاهل و گمراه را داشت و همین مسئله موجب شد تا ایشان خون مقدس قلب خود را بذل بنماید.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه کنگره عظیم اربعین با حضور حدود ۲۰ میلیون نفر از مسلمان و آزادی‌خواهان جهان شکوه نهضت عاشورا را نشان داد، گفت: حضور بیش از ۴ میلیون نفر از زائران ایرانی در این حرکت حماسی آفریننده حماسه‌ای دیگر بود. نقش دولت و ملت بزرگ عراق در خلق این حضور استثنایی بر کسی پوشیده نیست. مردان، زنان و جوانانی که دل‌های پاک آنان در شوق تکریم زائران حضرت اباعبدالله می‌تپید. از جوانان عزیز و اقشار مختلف و هیئت‌های موکب‌های مردمی و جهادی در ایران اسلامی به ویژه مردم شریف کردستان عراق و ایران که با همت و دل‌های آکنده از عشق به ساحت مقدس سیدالشهدا این حرکت عظیم و پرشور انسانی را گرامی داشتند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: همچنین برنامه ریزی درخور تقدیر دولتمردان ایران و عراق و نهادهای نظامی و امنیتی بویژه فراجا که نقش تحسین برانگیزی در اجتماع بزرگ انسانی ایفا نمود، قابل تحسین است.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت کشور در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد برخی اقدامات دولت محترم را در طی دو سال گذشته که به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی کمک کرده یا می‌تواند زمینه ساز تحول در تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی باشد بیان می‌کنم.

وی افزود: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهری جذاب و دلپذیر دارند در میان مدت و بلندمدت پیامدهای ناگوار برای مردم و کشور دارند و باید مراقب آنها بود. در مقابل سیاست‌های اقتصادی که ظاهری خوش‌آیند ندارند عموماً در میان‌مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیر دارند و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می‌گردند. تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی از این گونه تصمیمات مهم و سازنده بود.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: هرچند این اقدام شجاعانه، عقلانی و علمی، ظاهری فریبنده و خوش‌آیند نداشت و در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شد ولی در میان مدت دستاوردهای مطلوبی برای کشور خواهد داشت و باید قدر بدانیم. با حذف رانت تخصیص ارز ترجیحی یکی از عوامل کلیدی گسترش فساد از بین رفت. علاوه بر این ضربه مهلکی به قاچاق کالاهای یارانه‌ای وارد کرد و زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی کشور را فراهم کرد. البته در این حوزه لازم است بخشی از منابع حاصل از ارز ترجیحی به دهک‌های پایین انتقال پیدا کند که دولت برنامه مناسبی دارد و بخش دیگر باید صرف تأمین مالی تولید و رفع آثار این اقدام اصلاحی اقتصادی گردد و تولید رونق پیدا کند.

وی افزود: دولت سیزدهم فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که میزان نرخ تشکیل سرمایه در پایان ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۶ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته بود، یعنی اقتصاد ایران در مدت ۴ سال به مدت قابل توجهی کوچک شده بود که با اصلاح ساختارها شاهد جهش تشکیل سرمایه در کشور هستیم. رشد ۶.۷ نرخ تشکیل سرمایه دستاورد بزرگی است. رشد اقتصادی ۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ و رشد اقتصادی ۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ که می‌تواند پیام‌آور خروج اقتصاد کشور از رکود باشد نیز از دستاوردهای ارزشمند دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه رشد اقتصادی ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است، گفت: فراهم آوردن افزایش حضور و نقش آفرینی اقتصادی در منطقه و عرصه بین المللی در تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در جریان اجرای برنامه هفتم توسعه نقش بسزایی خواهد داشت.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اعتبار سیاسی و اقتصادی شوروی برای آن فروریخت که از نقاط قوت نظام مالی و تکنولوژی جهانی محروم بود، خاطرنشان کرد: ما باید بستر مناسبات و فعالیت اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم کنیم که البته در این حوزه در دو سال گذشته قدم‌های امیدآفرینی از سوی دولت برداشته شده است. از جمله اینکه سطح روابط با کشورهای همسایه از شمال و جنوب کشور گرفته تا همسایگان شرقی و غربی به طور ملموس افزایش یافته است. زمینه عضویت ایران در پیمان شانگهای فراهم شده است که ایران با پیوستن به این نهاد می‌تواند نقش بهتری در تحولات جهانی و منطقه‌ای ایفاکند.

نظر شما