شناسهٔ خبر: 181583 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کنترل نقدینگی و تورم مستلزم استقلال بانک مرکزی است

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر بانک مرکزی به معنای واقعی مستقل عمل کند، قطعا این امر می تواند به کنترل بازار پولی و بانکی، توزیع نقدینگی و کنترل تورم کمک کند.

به گزارش «نماینده»، مسلم صالحی با اشاره به سرنوشت طرح «اصلاح قوانین بانک مرکزی»،گفت: ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قوانین بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی برطرف شده و این طرح به صحن مجلس ارسال و در نوبت رسیدگی قرار دارد در طرح مذکور به موضوع استقلال بانکی مرکزی توجه شده است،گفت:حفظ استقلال بانکی مرکزی نقطه عطف طرح اصلاح قوانین بانک مرکزی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما اگر کمک کنیم تا بانک مرکزی به طور مستقل عمل کند، قطعا این امر می تواند به کنترل بازار پولی و بانکی توزیع نقدینگی ،کنترل تورم کمک کند همچنین استقلال بانکی مرکزی می تواند در موضوع تخصیص به موقع ارز به بازار موثر باشد.

صالحی تاکید کرد:در بسیاری از موارد رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون و حتی صحن مجلس تاکید دارد که از اختیارات کافی برخوردار نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: در این صورت وقتی ما اختیار تام به بانک مرکزی داده و در قبالش طلب مسئولیت کنیم،این موضوع حتما می تواند به مدیریت بانک مرکزی کمک کند.به واقع نقطه عطف طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، استقلال به معنای واقعی به این نهاد بوده و می تواند در رفع مشکلات موثر باشد. بنابراین بیشترین اصلاحات در طرح فوق مربوط به این مسئله است.

نظر شما