شناسهٔ خبر: 181546 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عضویت در بریکس، پروژه منزوی‌سازی ایران را شکست داد/ اقتصاد تک‌قطبی فرو پاشید

ابراهیم عزیزی شیراز نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اولین پیام حضور ایران در بریکس، شکست پروژه منزوی‌سازی ایران است، گفت: سال‌هاست که آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال منزوی‌سازی ایران هستند، اما جمهوری اسلامی با تقویت تعاملات خود پروژه انزوای ایران را ناکام گذاشت.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی در مورد عضویت ایران در بریکس گفت: اولین پیام حضور ایران در بریکس شکست پروژه منزوی‌سازی ایران است. سال‌هاست که آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال منزوی‌سازی ایران هستند، اما جمهوری اسلامی با تقویت تعاملات خود و حضور در سازمان‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای پروژه انزوای سازی ایران را ناکام گذاشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دومین پیام عضویت ایران در بریکس فروپاشی اقتصاد تک قطبی خواند و اظهار داشت: اروپایی‌ها و غربی‌ها بر اقتصاد تک قطبی تمرکز کردند و یک جانبه‌گرایی را مبنای عمل قرار ‌داده‌اند؛ پیوستن ایران به بریکس به معنای شکست پروژه اقتصاد تک‌قطبی یک جانبه‌گرایی با محوریت آمریکایی‌هاست؛ چون با پیوستن ایران و تقویت بریکس شاهد خارج کردن اقتصاد دنیا از چنگال آمریکا و هم‌پیمانش هستیم.

نماینده مردم شیراز با اشاره به ظرفیت های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف گفت: ایران با برخورداری از ذخایر بی‌نظیر نفت، گاز و معادن و موقعیت استراتژیک می‌تواند نقش مهمی در بریکس داشته باشد. بنابراین پذیرش عضویت هم برای ایران مهم است و هم برای بریکس موقعیت خوبی فراهم شده است تا از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

عزیزی تصریح کرد: بریکس، صدای بازارهای نوظهور است. فرصتی برای رسیدن به توسعه و برخورداری از تعادل اقتصاد جهانی است که قواعد بازی سیاسی اقتصادی جهان را تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به دستاوردهای دیپلماسی در دولت سیزدهم گفت:عضویت ایران در بریکس یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی است و در این ز مینه گامهای موثری برداشته شد عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای، حل برخی از مسائل مهم منطقه‌ای، ارتباط ویژه با همسایگان، کم کردن تنش‌ها و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی است که در دولت بر آن تمرکز کرده است و در آینده موفقیت‌های بیشتری هم به همراه خواهد داشت.

نظر شما