شناسهٔ خبر: 181541 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی به وعده‌ها عمل کرد

وحید جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی به وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده شده عمل کرده و کارنامه قابل قبولی دارد.

به گزارش «نماینده»، وحید جلال زاده با بیان اینکه دولت و وزرات امورخارجه کارنامه قابل قبولی در اجرای پیشبرد اهداف نظام در سیاست خارجی دارند، اظهار کرد: از جمله سیاست‌هایی که رییس جمهور در شعارهای انتخاباتی و در جلسات دفاع از وزرا در صحن علنی و در جلسات رای اعتماد مطرح کردند بحث پرداختن به موضوع سیاست خارجی بود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم چند موضوع را در حوزه سیاست خارجی در راس برنامه های خود قرار داد که اولین آنها گسترش روابط با همه کشورهای دوست و همچنین سیاست همسایگی، برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی و دیگر کشورهایی بود که بتوانیم منافع جمهوری اسلامی را تامین کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی، ائتلاف ها، اتحادیه‌های اقتصادی در نظم نوین جهانی، حضور ایران در شانگهای و بریکس و حضور در اتحادیه اوراسیا محورهای مهم فعالیت دولت سیزدهم است نشان می‌دهد دولت این مفهوم را به درستی درک کرده است.

جلال زاده گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی با بسیاری از کشورهای همسایه مثل تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و حوزه کشورهای خلیج فارس در روابط اقتصادی دچار کاهش یا تنش روابط شده بودیم که با سفر رییس جمهور، وزیر امور خارجه و روسای کمیسیون های مشترک به این کشورها شاهد رفع موانع و تحول در بخش دیپلماسی اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سفر رییس جمهور به آفریقا بعد از سال‌ها از سوی یک مقام عالی جمهوری اسلامی ایران به طور قطع جای پای ما را در آفریقا محکم خواهد کرد، یادآورشد: آفریقا جزو مناطقی بود که پس از انقلاب سرمایه گذاری خوبی انجام شد اما چند سالی مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته بود.

جلال زاده ادامه داد: در حوزه آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا است نیز رئیس جمهور سفر موفقی به این منطقه داشت همچنین در سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به نیویورک و حضور وی در سازمان ملل و اجلاس سالانه و ملاقات با سران کشورهای مختلف، برگ برنده دیگری در شناساندن چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران به دنیا بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر این در بحث ایرانیان خارج از کشور، رئیس جمهور با تشکیل شورای عالی ایرانیان که هشت سال فعالیت آن متوقف شده بود، دستور داد در مدت سه ماه قانون جامع ایرانیان خارج از کشور تهیه شود.

وی یادآور شد: لایحه ای در این رابطه توسط دولت تهیه و به مجلس ارجاع شد و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اولین جلسه بررسی لایحه قانون جامع ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های اقتصادی، فن آوری، سرمایه گذاری و ورود و خروج، ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای هموطنان مقیم کشورهای مختلف ایجاد کرد و رییس جمهور هم پیگیر اجرایی شدن این قانون است.

جلال زاده ادامه داد: در بحث مذاکرات برجام و آزاد سازی ارزهای محبوس در برخی از کشورها نیز دولت نشان داد منتظر برجام و به نتیجه رساندن آن نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها روابط ما را با کشورهای منطقه گرو نگه داشته بودند و می‌گفتند اگر می‌خواهید با کشورهای منطقه روابط دوستانه برقرار کنید تا حرف‌های ما را نپذیرید این اجازه را نخواهیم داد ولی ما به آنها ثابت کردیم بدون اینکه برجام و آن چیزی که دنبالش هستند، اتفاق بیفتد با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس روابطمان را بازسازی و باز تعریف کردیم.

این نماینده مجلس یادآورشد: در بحث سیاست همسایگی و سیاست متوازن در روابط بین الملل، عضویت جمهوری اسلامی در سازمان ها، ائتلاف ها و اتحادیه‌های اقتصادی و ایرانیان خارج از کشور دولت کارنامه موفقی دارد و امید است این سیاست با شتاب بیشتری رو به جلو و سازنده تر ادامه پیدا کند.

نظر شما