شناسهٔ خبر: 181530 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضویت ایران در «بریکس» باعث شکست آمریکا و پروژه منزوی‌سازی ایران شد

ابراهیم عزیزی شیراز نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با به عضویت درآمدن دائم ایران در گروه «بریکس» و همچنین پیوستن به پیمان شانگهای، پروژه انزواسازی ایران شکست خورد.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت دائم ایران در گروه «بریکس» اظهار داشت: آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران چند سالی است که پروژه به انزوا بردن ایران را دنبال می‌کنند که با به عضویت درآمدن دائم ایران در گروه بریکس و همچنین پیوستن به پیمان شانگهای ، این پروژه شکست خورد.

وی افزود: مدت ها آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که از طریق روشهای مختلف و با همراه کردن کشورهای همسو ایران را منزوی کنند که با دیپلماسی موفق دولت سیزدهم و ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی و هم‌سو این پروژه شکست خورد و در واقع می‌توان گفت که با این اتفاق آمریکا شکست خورد و در نتیجه می‌توان این اتفاق را یکی از دست‌آورد عضویت دائم ایران در گروه بریکس دانست.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: پیوستن ایران به بریکس و شانگهای و سایر پیمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نشان از شکست توطئه های آمریکایی‌ها دارد.

عزیزی با بیان اینکه عضویت دائم ایران در بریکس نشان دهنده دیپلماسی فعال و پویایی دولت سیزدهم است، ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم این دیپلماسی فعال با یک رویکرد هوشمند دنبال می‌شود؛ در شرایط فعلی دیپلماسی دولت و هم دیپلماسی پارلمانی بای یک انسجام به سمت و سوی خوبی حرکت می‌کند و عضویت دائم ایران در گروه بریکس نشان دهنده این جایگاه، نقش و تحول دیپلماسی دولت است.

وی بیان کرد: حتما با توجه به اینکه کشورهای عضو بریکس جزء کشورهای پیشرو و تاثیر گذار در معادلات اقتصادی جهان هستند پیوستن ایران به این گروه می‌تواند تحولات اقتصادی بزرگی در کشور رقم بزند و زمینه شکوفایی بیش از بیش اقتصاد در حوزه‌های گوناگون را فراهم کند.

نماینده شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد کشور شکوفا شود و از موانع عبور کند در ذات خودش تامین امنیت و اقتدار ایران را به دنبال خواهد داشت، گفت: بریکس حرکت مؤثری در مسیر توسعه و نوید بخش آینده اقتصاد ایران است و می‌تواند زمینه برخورداری از تعادل اقتصادی جهان را هم فراهم کند.

عزیزی تاکید کرد: با پیوستن ایران به گروه بریکس قواعد سیاسی و اقتصادی بین‌الملل بار دیگر تحت تأثیر قرار گرفت. امروز بخش قابل‌ توجهی از بازی‌های حوزه بین‌الملل و فضای بین‌الملل تحت تأثیر پیمان‌هایی همچون بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: ایران با توجه به شرایط استراتژیک و منابع و معادن خود می‌تواند نقش مهمی در گروه بریکس بازی کند.

به گزارش تسنیم، ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی 4 قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت.

سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور 4 عضو موسس، به سال 2001 باز می‌گردد و نهایتا «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 رسما تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در 21 سپتامبر 2010 به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

علاوه بر 5 عضو اصلی، 23 کشور به شکل رسمی و 6 کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آنها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و ... اشاره کرد که از آنها به عنوان «بریکس‌پلاس» یاد می‌شود.

در نشست روز (پنج‌شنبه 2 شهریور ماه) عضویت ایران، عربستان، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی مورد موافقت قرار گرفت.

در حال حاضر این گروه بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهانی (31.5 درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه 7 (30.7 درصد) به خود اختصاص داده است. 46 درصد از نیروی کار دنیا، یک چهارم مساحت خشکی زمین، حدود 40 درصد از جمعیت جهان (3 میلیارد و 187 میلیون نفر در سال 2021) به اعضای فعلی این گروه تعلق دارد.

در اجلاس ژوهانسبورگ 2023 علاوه بر 5 کشور اصلی، از سران 70 کشور دیگر برای شرکت در اجلاس دعوت شده که هیچیک از کشورهای اصلی غربی در لیست مدعوین قرار ندارند.

نظر شما