شناسهٔ خبر: 181470 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اندازه بازار خودروهای برقی در ایران نزدیک به صفر است

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نرخ رشد بازار جهانی این خودروها از میزان ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. حال آنکه اندازه این بازار در ایران تقریبا نزدیک به صفر است.

به گزارش «نماینده»، رحیم زارع درباره خودروهای برقی، گفت: یکی از ارکان کلیدی در صنعت حمل و نقل، توسعه خودروهای برقی است که عموم گزارش‌های نهادهای بین‌المللی بر آن تاکید دارند. بازار جهانی این خودروها در سال 2022 معادل 205.58 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2032 به میزان 1716.83 میلیارد دلار برسد. نرخ رشد سالیانه قابل پیش بینی این صنعت معادل 23.1 درصد است حال آنکه اندازه این بازار در ایران تقریبا نزدیک به صفر است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازار خودروهای برقی طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. به نحوی که نرخ رشد بازار جهانی این خودروها از میزان 4 درصد در سال 2020 به 14 درصد در سال 2022 رسیده است.

وی اضافه کرد: کاهش جهانی قیمت باتری، ارتقای نوآوری باتری، ارتقای روش‌های شارژ، افزایش نوسازی‌ها، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و افزایش حمایت دولت را می‌توان دلایل اصلی رشد تولید خودروهای برقی برشمرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح موانع توسعه انبوه خودروهای برقی، بیان کرد: موضوعات اقتصادی، فنی، قانونی و اطلاعاتی از جمله هزینه بالای توسعه زیرساخت، ملاحظات توسعه و کسب و کار، موضوعات مرتبط با تعرفه‌ها، قوانین مرتبط با شارژدهی برق، استانداردهای فنی شارژدهی، مسائل فنی پایداری شبکه برق ملی، آگاهی محدود جامعه از این فناوری و... از موانع توسعه انبوده خودروهای برقی است.

زارع با اشاره به سیاست‌گذاری کشورها در توسعه خودروهای برقی، اظهار کرد: بررسی تجارب موفق کشورها نشان می‌دهد که آن‌ها سیاست‌هایی مانند تدوین سیاست ملی و سند نقشه راه، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و فناوری، توسعه مدل‌های جدید کسب وکار، ایجاد روش‌های تامین مالی و سرمایه گذاری و شتاب‌دهی به مقیاس و پذیرش عمومی برای توسعه خودروهای برقی به کار گرفته‌اند./

نظر شما