شناسهٔ خبر: 181400 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مدیریت شهری دست رو دست نگذاشته است؛ ۵۰۰ واحد غیرقانونی خلازیر تخریب می‌شوند

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با ییان اینکه مدیریت شهری اجازه تبدیل شدن وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز به یک رویه را نمی‌دهد، گفت: ۵۰۰ واحد غیرقانونی خلازیر تخریب می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، ناصر امانی درباره علت بروز پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز متعدد در منطقه ۱۹ شهر تهران، اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ سابقه تاریخی دارد و متأسفانه در دوره‌های متفاوت نتوانسته‌اند این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون در این زمینه رخ داده درمان به جای پیشگیری بوده و تنها راه درمان نیز تا جای ممکن، تخریب بوده است بنابراین بخش‌هایی از ساخت و سازهای صورت گرفته عملاً تثبیت و جزئی از شهر شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد زمین‌های این منطقه اوقافی هستند و مردم با قولنامه آنها را معامله و مبادله می‌کنند؛ اگر بخواهند برای اخذ مجوز به شهرداری مراجعه کنند ابتدا باید با مراجعه به سازمان اوقاف، هزینه سنگینی را بپردازند و هزینه دیگری برای دریافت مجوز از شهرداری صرف کنند بنابراین بازار ساخت و ساز غیرمجاز، دلال بازی و باندهای مافیایی آنجا سکه است!

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات نیز شرایط اجتماعی و سیاسی‌ای پیش می‌آید که مصلحت می‌دانند به صورت جدی با این موضوع برخورد نشود مانند سال گذشته که شرایطی در تهران و کل کشور ایجاد شد و عده‌ای در پناه دودی که بلند شد، حداکثر استفاده را کردند و خانه‌های ۸ الی ۱۰ طبقه در این منطقه ساختند.

امانی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ واحد مسکونی و احتمالا تجاری در خلازیر وجود دارد که همه آنها غیرقانونی هستند و باید تخریب شوند اما سازندگان مقاومت می‌کنند و طبق آنچه شهردار منطقه اعلام کرد عده‌ای را به صورت کفن‌پوش اجیر کرده بودند تا مانع انجام این امور شوند.

وی با بیان اینکه ۱۵ مرداد امسال سومین تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه ۱۹ رقم خورد، اظهار کرد: اقلیت کوچکی از مردم از طریق دلال‌ها و پیمانکاران آن منطقه فریب خورده‌اند و با مبالغ ناچیزی سازه‌های بسیار سبکی که با وزش بادی ممکن است تخریب شود، تحویل‌ گرفته‌اند این در حالی است که شهرداری باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد و آنها را تخریب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهرن در پاسخ به اینکه آیا برچیده شدن این نوع ساخت و سازها چه در منطقه ۱۹ و چه در سایر مناطق یک خواسته دست‌نیافتنی است و باید بنا برملاحظات و اقتضائاتی که حاکم می شود دست روی دست بگذاریم تا این اقدامات تبدیل به یک رویه شود؟ گفت: خیر؛ شورای شهر و شهرداری تبدیل این وضعیت به یک رویه را قبول ندارند و به همین دلیل هم سراغ تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز می‌روند.

وی افزود: البته حجم تخریب‌ها نیز وسیع است و در ناآرامی‌های سال گذشته حدود ۴۰ هکتار دیوارکشی در منطقه ۱۹ صورت گرفت که شهرداری و شورای شهر با کمک نیروی انتظامی آنها را تخریب کردند، در برخی از سازه‌ها نیز افرادی ساکن شده‌اند که توجیه کردن ساکنان آن و تخلیه خانه‌ها کاری سخت و دارای پیچیدگی‌هایی است، اما اگر قرار بود دست روی دست بگذاریم و اقدام به تخریب نمی‌کردیم واقعه روز ۱۵ مرداد رخ نمی‌داد.

امانی تأکید کرد: اصلا نمی‌خواهیم این وضعیت تبدیل به یک رویه شود و در همین راستا هزینه بالایی به سازندگان غیرقانونی ساختمان‌ها در حومه تهران تحمیل می‌کنیم تا متوجه شوند که عزم شورای شهر و شهرداری جدی است هرچند ممکن است این رویکرد به نیز هزینه‌های تحمیل کند مانند از دست دادند دو مأمور نیروی انتظامی و یکی از مأموران شهرداری تهران در حادثه ۱۵ مرداد که از بروز آن به شدت ناراحت هستیم.

وی در ادامه سخنان خود درباره ناایمن بودن ساختمان‌هایی که در حادثه اخیر فروریختند نیز اظهار کرد: دلیل ریزش ساختمان‌های اطراف سازه غیرمجاز این بود که بر اساس اصول مهندسی ساخته نشده‌اند. ساختمان‌های ناایمن را به صورت شبانه می‌سازند و برای اینکه دور از چشم مأموران شهرداری انجام شود با سازه‌های سبک و عدم رعایت اصول استاندارد شهرسازی اقدام به ساخت می‌کنند تا شهرداری را در عمل انجام شده قرار دهند.

امانی با اشاره به ساخت ساختمانی بدون پی و روی آسفالت! در منطقه ۱۹، افزود: اینکه گفته می‌شود چگونه یک ساختمان یک شبه قد علم می‌کند و یک‌باره سبز می‌شود واقعا در عمل اتفاق می‌افتد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، ارائه خدمات آب، برق و گاز به ساختمان‌هایی است که به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند و باعث رسمیت بخشیدن به این خانه‌ها می‌شوند؛ این امر به دلیل ناهماهنگی بین سازمان‌های اجرایی و خدماتی است و در جلسه امروز شورای شهر نیز جزو انتقادات مطرح شده از سوی اعضای شورا بود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود، انتقاداتی به نحوه تخریب صورت گرفته در ۱۵ مرداد در منطقه ۱۹ داشتند، اما به صورت یکپارچه معتقد بودند که باید تخریب سازه‌های غیرمجاز ادامه یابد و این حادثه نباید در اراده مجریان تزلزلی ایجاد کند.

ظهر روز یکشنبه ۱۵ مرداد سال جاری، قرار بود ساخت و ساز غیرمجازی در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تخریب شود اما تعدادی از ساختمان‌های همجوار نیز فرو ریختند. در این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست دادند که دو نفر آنها مأمور نیروی انتظامی و یک نفر از مأموران شهرداری تهران بود.

نظر شما