شناسهٔ خبر: 181384 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

لزوم تغییر نحوه برخورد با ساختمان‌های غیرمجاز/ منطقه ۱۹ بهشت ساخت و سازهای غیرمجاز

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از روند برخورد با سازندگان ساختمان‌های غیر مجاز انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین آقامیری در خصوص حادثه ریزش ساختمان‌ها در منطقه ۱۹ گفت: در پی تخریب یک ساختمان که به صورت غیر مجاز ساخته شده بود، تنشی به ساختمان کناری وارد شد و از آنجایی که زمین کنار ساختمان سوم خالی بود شاهد فرو ریختن دومینویی ساختمان‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه در این مدل تخریب پایه‌ها را تخریب می‌کنند، گفت: متأسفانه در این حادثه چند نفر جان خود را از دست دادند که منتظر هستیم عملیات آواربرداری به اتمام برسد تا گزارشی از شهرداری به صحن شورا در خصوص ابعاد این حادثه ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته عمران شورای شهر به این موضوع ورود می‌کند؟ گفت: در حال حاضر منتظر پایان عملیات هستیم و بعد از آن بررسی‌های خود را در خصوص ابعاد و زوایای این حادثه آغاز می‌کنیم.

آقامیری با بیان اینکه متاسفانه روند برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز مناسب نیست، گفت: اساسا جای سوال است که چرا شهرداری‌ها باید ملک غیر قانونی را تخریب کنند؟ چرا قوه قضائیه بطور جدی وارد نمی‌شود؟

وی افزود: باید روند قانونی به گونه‌ای باشد که شهرداری‌ها مالک متخلف را به قوه قضائیه معرفی کنند و قوه قضائیه با برخورد قانونی کاری کند که خود مالک که اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز کرده نسبت به تخریب ملکش اقدام کرده و زمین خالی را تحویل شهرداری‌ها دهد نه اینکه یک نفر ملکی را به صورت غیر قانونی بسازد و بعد شهرداری‌ها ملک را تخریب کنند و کسی با مالک کاری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خلاهای قانونی منطقه ۱۹ به بهشت ساخت و سازهای غیر مجاز تبدیل شده است، اظهار کرد: باید تمهیدات به گونه‌ای اندیشیده شود که خود مالکی که ساخت و ساز غیر مجاز داشته نسبت به تخریب ملکش اقدام کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در صدد آن هستیم که این حل مشکل قانونی را در شورای عالی استان‌ها پیگیری کنیم تا روال قانونی در این خصوص تغییر کند.

نظر شما