شناسهٔ خبر: 181309 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح افزایش تعداد نمایندگان مسکوت ماند

محمدصالحی عضو کمیسیون شوراهای مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان و اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه را تشریح کرد و گفت این طرح فعلا در کمسیون شوراها مسکوت مانده است.

به گز ارش «نماینده»، حسین محمدصالحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت طرح افزایش تعداد نمایندگان و اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه، گفت: بررسی بر روی این طرح در کمیسیون انجام و طرح به تصویب اعضا رسیده بود اما برخی از مجامع استانی اعتراضاتی نسبت به مصوبه کمیسیون داشتند و قرار شد که این طرح مجددا بررسی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح یک بار به تصویب اعضای کمیسیون رسیده لذا برای بررسی مجدد نیاز دارد تا طرح طبق آیین‌نامه مدتی مسکوت بماند تا دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه ۶ مجمع استانی نسبت به مصوبه کمیسیون شوراها اعتراض دارند، ادامه داد: مجمع استان خوزستان، فارس، لرستان، ایلام، آذربایجان‌ غربی و خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی هستند که نمایندگانشان نسبت به مصوبه کمیسیون اعتراض دارند.

محمدصالحی اظهار کرد: پس از بررسی نقطه نظرات مجامع استانی که اعتراض دارند و سپری شدن زمان قانونی برای مسکوت ماندن طرح، این طرح مجدد در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد و پس از نهایی شدن، جهت بررسی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه استان‌ها افزایش نماینده خواهند داشت، گفت: خیر برای مثال استان اصفهان افزایش نماینده نخواهد داشت بلکه قرار است از ۵ نماینده حوزه اصفهان یک نماینده کم شده و ۴ شهرستانی که به اصفهان اضافه شده‌اند، دارای یک نماینده شوند؛ بنابراین استان اصفهان افزایش نماینده‌ای نخواهد داشت بلکه تغییراتی در جداول حوزه‌های انتخابیه خواهد داشت.

نماینده فریدن و فریدون‌شهر، گفت: طبق این طرح قرار است ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۳۳۰ تن می‌رسد.

به گزارش تسنیم، طبق اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نفر نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود.

نظر شما