شناسهٔ خبر: 181277 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

آموزش خودامدادی و دگرامدادی در شرایط بحران باید در اولویت قرار گیرد

معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بر تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران در تهران تاکید کرد و گفت: آموزش شهروندان در شرایط بحرانی و بحث خود امدادی و دگر امدادی یکی از موضوعات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش «نماینده»، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از مرکز عملیات اضطراری پایتخت و سامانه‌های به کار رفته در این مرکز با اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بخش‌های پیشگیری، آمادگی، مشارکت‌های مردمی و پدافند غیرعامل آشنا شد. در جریان این بازدید معدنی پور با بیان اینکه قطعا یکی از ماموریت‌های مهم شهرداری تهران مدیریت بحران است، گفت: سازمان مدیریت بحران مسئولیت بسیار سنگین و سختی را به دلیل شرایط خاص شهر تهران بر عهده دارد.

وی با اشاره به اضافه شدن دو ماموریت HSE و پدافند غیر عامل به مجموعه مدیریت بحران، بیان داشت: ادغام دبیرخانه این دو ماموریت به سازمان مدیریت بحران اتفاق بسیار خوبی است که باعث افزایش هماهنگی‌ها می‌شود.

معدنی پور با اشاره به نگاه تخصصی و کارشناسی در بدنه سازمان گفت: تقدم رویکرد پیشگیری در اجرای برنامه‌های سازمان موضوع بسیار مهمی است. شهر تهران در موضوع بحران آسیب‌خیز است و اتخاذ رویکرد پیشگیرانه می‌تواند به موفقیت بیشتر در این زمینه کمک کند.

وی گفت: در بحث ثبت مشارکت هوشمند شهروندان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی آمادگی هرگونه همکاری لازم را دارد و برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش شهروندان یادآور شد: یکی از کارهای خوبی که در گزارش‌ها دیدم توجه به موضوعات آموزشی است، آموزش شهروندان در شرایط بحرانی و بحث خود امدادی و دگر امدادی یکی از موضوعات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد؛ همچنین برگزاری برنامه‌هایی در قالب جشنواره و پویش و مسابقه و ... فعالیت بسیار مفید و موثری است که بخصوص با استفاده از زبان هنر و کارهای هنری می‌توان پیام‌های مدنظر در حوزه پیشگیری و مدیریت بحران به شهروندان را منتقل کرد.

معدنی‌پور به شناسایی عوامل مخاطره آمیز تاکید کرد و گفت: از جمله مواردی که نیاز است سازمان مدیریت بحران به آن توجه کند شناسایی عوامل مخاطره آمیز شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای رفع آنهاست.

وی در ادامه با اشاره به تفاهم اخیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان ورزش در خصوص سوله‌های الزهرا بر ضرورت حفظ ظرفیت ورزش بانوان و عدم ایجاد آسیب به مربیان ورزشی سوله‌های الزهرا تاکید کرد و گفت: باید پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران به انجام وظایف و ماموریت‌ها خود به درستی بپردازند ولیکن این نقل و انتقالات به هیچ وجه نباید باعث آسیب رساندن به ورزش بانوان و مربیان آن‌ها شود که تاکنون در این سوله‌ها انجام می‌شده، همچنین باید تدابیری اتخاذ شود که سرانه ورزشی بانوان کاهش نیابد.

بنابر این گزارش، در این جلسه که با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، عضو شورای شهر تهران و مدیران سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، علی نصیری رئیس سازمان نیز با ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها به معرفی اقدامات انجام گرفته و پروژه‌های این سازمان پرداخت و با اشاره به این که ظرفیت کنونی مدیریت بحران در تهران در هیچ یک از کلانشهرها و استان‌های کشور قابل مشاهده نیست، توضیحاتی در خصوص این جایگاه و اهمیت آن ارائه داد.

نظر شما