شناسهٔ خبر: 181273 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت تسریع در ساماندهی مدیریت مرزهای مشترک تهران و بغداد/ لزوم ایجاد پست‌های مرزبانی در عراق

جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: استقرار نیروهای مرزبانی در مرز استان سلیمانیه با ایران و ترکیه نشان دهنده عزم جدی عراق برای ساماندهی مدیریت مرزهای مشترک است.

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار در رابطه با اهمیت عملیاتی شدن مفاد تفاهم امنیتی میان تهران و بغداد در مورد مبارزه با گروهک‌های تروریستی در مرزهای مشترک دو کشور خصوصا شمال عراق، گفت: دو کشور مراودات مشترکی در حوزه های اقتصادی و تجاری دارند از این رو تامین امنیت مرزها و گذرگاه ها دارای اهمیت فراوانی است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: به عبارتی بازارچه های مرزی زمانی می توانند پذیرای تجار و فعالان اقتصادی باشند که هیچ تهدید وجود نداشته باشند از این رو دستیابی به امنیت پایدار در آن سوی مرزها برای کشورمان مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گروهک های تروریستی مستقر در خاک عراق سالیان متمادی مردم ایران را تهدید و دچار تنش کرده اند، ادامه داد: در واقع معاندین و گروه های ضدانقلاب نمی خواهند روابط دو کشور ارتقاء یابد از این رو با فعالیت های متعدد تلاش می کنند مرزهای دو کشور را ناایمن جلوه دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه استقرار نیروهای مرزبانی در مرز استان سلیمانیه این کشور با ایران و ترکیه نشان دهنده عزم جدی عراق برای ساماندهی مدیریت مرزهای مشترک است، افزود: به عبارتی عراقی ها از فعالیت تروریست هایی مانند داعش آسیب های فراوانی دیدند لذا اکنون نمی خواهند رویه گذشته تکرار شود؛ بنابراین تلاش می کنند با ایجاد پست های مرزی، حریم داخلی کشورشان را امن نگه دارند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان باید اذعان کرد مانیتورینگ مرزها و استفاده از داده های دو کشور نیز می تواند به افزاش سطح تعاملات امنیتی و سیاسی در مرزها کمک کند لذا عراقی هم به سمت بهره گیری از رصد و عملیاتی کردن دوربین ها برای مانیتورینگ اقداماتی را آغاز کرده اند./

نظر شما