شناسهٔ خبر: 181257 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کوثری: شورای نگهبان با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شورای نگهبان دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است؛ چراکه با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند و در بحث تصویب قوانین با نظارت و کنترل جلوی انحرافات در مصوبات مجلس را می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شورای نگهبان دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است؛ چراکه با نظارت خود بر انتخابات از آرای مردم صیانت می‌کند و در بحث تصویب قوانین با نظارت و کنترل جلوی انحرافات در مصوبات مجلس را می‌گیرد.

شورای نگهبان طبق اصل ۹۱ قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی تاسیس شده و کار بررسی مصوبات مجلس از نظر تطابق با شرع و قانون اساسی بر عهده این شورا گذاشته شده است.

بر اساس اصل ۹۳ قانون اساسی؛ مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد، مگر در مورد تأیید اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان. شورای نگهبان از ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۹ کار خود را رسما آغاز کرد و تا امروز با گذشت ۴۳ سال از عمر این نهاد انقلابی، بدون تأثیرپذیری از جریانات و جناح‌های مختلف در انتخابات به صیانت از آراء مردم و انجام دیگر وظایف قانونی خود در حوزه انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداها و نیز بررسی مصوبات مجلس پرداخته است.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به این مطلب گفت: شورای نگهبان با دقت و حساسیت مصوبات مجلس را از نظر مطابقت با شرع و قانون اساسی مورد بررسی قرار داده و در ارتباط با انتخابات با حساسیت و دقت بسیار کار صیانت از آراء مردم را به خوبی انجام داده است.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با انقلاب مشروطه این است که در انقلاب مشروطه شورای پنج‌نفره فقها برای نظارت بر مصوبات مجلس شکل نگرفت و همین مسئله موجب ایجاد انحراف در بحث انقلاب مشروطه شد، اما در انقلاب اسلامی با تاسیس نهادی همچون شورای نگهبان جلوی هر گونه انحرافات در حوزه قانون‌گذاری و انتخابات گرفته شد و امروز هم پس از گذشت ۴۳ سال از عمر این نهاد انقلابی ما شاهد جلوگیری از هر گونه انحراف در مصوبات و بحث انتخابات هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از کشورها نهادی مشابه با شورای نگهبان را برای جلوگیری از انحرافات در مصوبات مجلس‌شان دارند و اسامی و عناوین‌شان متفاوت است و این مسئله نشان می‌دهد که جلوگیری از انحرافات و حفظ خطوط تعیین‌شده برای هر حاکمیتی حائز اهمیت است و برای آن ابزارهای لازم را پیش‌بینی می‌کند.

کوثری خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در شرایط حساس پای دفاع از حقوق و آرای مردم ایستاده که نمونه آن را می‌تواند در انتخابات سال ۸۸ مشاهده کرد که با وجود همه فشارها، این شورا ذره‌ای از حق مردم و رایی که مردم داده بودند عقب ننشست و به صیانت از آراء مردم پرداخت.

وی افزود: من به اعضای شورای محترم نگهبان خسته‌نباشید و خدا قوت می‌گویم که به خوبی مسئولیتی که بر عهده‌شان گذاشته شده را انجام داده‌اند و ثابت قدم در مسیر دفاع از حقوق مردم و جمهوریت نظام ایستاده‌اند.

نظر شما