شناسهٔ خبر: 181231 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایران و چین نگاه مشترکی به صلح وتوسعه روابط دارند

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین در دیدار با همتای خود در پکن گفت: ایران و چین نگاه مشترکی به صلح، توسعه روابط و سرنوشت مشترک کشورها در جهان امروز دارند.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین با یو وی کو رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار امیر آبادی با اشاره به رابطه دوکشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی گفت: نقش تاثیرگذار پارلمان‌ها در تعمیق همکاری‌های راهبردی دو کشور و برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین با حضور وزرای اقتصادی بسیار مهم و غیر قابل انکار است.

وی افزود:روابط دو کشور پس از سفر رئیس‌جمهور به پکن وارد مرحله جدیدی شده و تحولات مثبتی داشته است و شاهد سفر متقابل هیات‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بودیم و در جهت تامین صلح و ثبات منطقه گام‌های خوبی برداشته است.

امیر آبادی با اشاره به فعالیت های سفیر جدید کشورمان در پکن گفت: دکتر بختیار سفیر جدید ایران در چین که به تازگی ماموریت خود را آغاز کرده است نیز تا کنون فعالانه عمل کرده است و هفته گذشته نیز و با حضور وزرای اقتصاد دو کشور شاهد برگزاری هیجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: تبادل پیام‌ها و تداوم تعاملات بین دو کشور می تواند به شفاف‌سازی موضوعات کمک کرده سهم مهمی در ارتقاء همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی داشته باشد.

وی با اشاره به اولویت دستگاه کشورمان برای گسترش روابط با کشورهای آسیایی و همسایه تصریح کرد:گسترش همه جانبه مناسبات به ویژه همکاری‌های پارلمانی با کشورهای آسیایی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و معتقدیم تقویت دیپلماسی پارلمانی می‌تواند به تقویت پایدار روابط دو کشور منجر شود لذا آمادگی داریم تا برای تبادل تجربه در زمینه‌های محتلف بر اساس سند همکاری دو کشور گام برداریم همچنین آمادگی داریم برای تبیین قوانین و تطبیق قوانین با شرایط روز جهان با طرف چینی همکاری و تبادل نظر داشته باشیم.

نماینده مردم قم خاطر نشان کرد:ایران و چین نگاه مشترکی به صلح، توسعه روابط و سرنوشت مشترک کشورها در جهان امروز دارند و دو کشور تحریم را تجربه کرده و با اقدامات یکجانبه آمریکا در منطقه مخالف هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در خصوص آخرین وضعیت برجام نیز گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تحریم‌های اقتصادی بی سابقه، دخالت در امور داخلی ایران و اخلال در روابط دو کشور نمونه‌ای از اقدامات آمریکا است.

امیرآبادی افزود: دخالتهای بی ثبات کننده آمریکا در شرق و غرب آسیا را تقبیح می کنیم و بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر کشورهای مستقل برای تحقق صلح دوستی و دفاع از همگرائی منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید داریم.

وی در خصوص عضویت کشورمان در پیمان شانگهای نیز گفت: ایران از هفته گذشته به صورت رسمی عضو سازمان همکاری شانگ‌های شد و با توجه به ظرفیت‌های موجود این امکان فراهم شده است تا تصمیمات جمعی خوبی متناسب با منافع کشورها در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین در با بیان اینکه گروه‌های دوستی پارلمانی به عنوان پل بین مجالس دو کشور نقش تاثیرگذاری در روابط کشورها دارند گفت: فعال شدن این گروه ها می تواند نقش مهمی در تعمیق همکاری‌های راهبردی داشته باشد و ما آمادگی داریم تا دور جدید نشست‌های مشورتی گروه دوستی پارلمانی را مجددا برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین می‌توانند در سازمان‌های بین‌المللی پارلمانی مانند اتحادیه بین‌المجالس IPU با یکدیگر همکاری و از منافع مشترک خود در صحنه بین‌المللی دفاع کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به عضویت ایران در سازمان شانگ‌های زمینه لازم برای همکاری نزدیک در حوزه‌های قانونگذاری امنیت فضای سایبر مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کودکان، حقوق اقلیت‌ها و حتی تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست فراهم شده است.

نظر شما