شناسهٔ خبر: 181132 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حاج‌علی‌اکبری: زیست مسئولانه تأمین کننده خوشبختی انسان‌هاست

حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران گفت: زیست مسئولانه تأمین‌کننده خوشبختی انسان‌هاست و منافع همه انسان‌ها را تأمین می‌کند.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند متعال در آیه ۳۶ از سوره مبارکه اسرا به صراحت خطاب به همه ما اعلام می‌کند که رفتار و برنامه‌ها و قضاوت‌های شما در زندگی‌تان و در ارتباط با دیگران باید مبتنی بر آگاهی و علم باشد.

وی افزود: گفته شده از آنچه نمی‌دانید پیروی نکنید، به آن ترتیب اثر ندهید، درباره آن قضاوت نکنید و جای دیگری آن را نقل نکنید. زیرا مورد سوال قرار خواهید گرفت هم از آنچه شنیده‌اید، هم نسبت به آنچه دیده‌اید و هم آنچه درباره او اندیشیده و قضاوت کرده‌اید.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اگر به این توصیه عمل کنیم که در واقع یک نمونه از زیست مسئولانه است، خواهید دید که بازار شیطان، بازار تهمت‌ها با شایعات، بازار اختلافات کساد شده و دست شیطان بسته می‌شود و روی او سیاه.

وی با بیان اینکه موضوع سخن ما مسئولیت اجتماعی است، ادامه داد: در خطبه گذشته به‌عنوان یک مقدمه لازم درباره انسان مسئول از نگاه خداوند سخن گفتیم؛ چه در ارتباط با خداوند متعال، چه در ارتباط با خویشتن، چه در ارتباط با آفرینش و سایر مخلوقات خداوند و چه در ارتباط با سایر انسان‌ها که همه محیط زندگی ما را پوشش داده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گفت: در این میان، انسان با ظرفیت عقلانی، آگاهی و الهی که دارد به علاوه هدایتی که از سوی انبیا الهی برایش انجام شده این امکان را دارد که مسئولیت همه برنامه‌ها و رفتارها را در زندگی خود بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: از بین عرصه‌های مسئولیت، عرصه مسئولیت اجتماعی عرصه بسیار حساس و مهمی است. انسان در محیط روابط اجتماعی آفریده می‌شود در جامعه به دنیا می‌آید. او در محیط اجتماعی و روابط اجتماعی رشد می‌کند و در این محیط دنیا را ترک می‌کند. بخش عمده‌ای از زیست اجتماعی ماست چه بخشی که در اختیار ماست و جزو انتخاب‌های ما در مناسبات و روابط و چه بخشی که در اختیار ما نیست ارتباطاتی است که ما را به صورت ضروری در بر گرفته است.

امام جمعه موقت تهران گفت: بسیار اهمیت دارد که محیط ارتباطات اجتماعی و ارتباطات انسانی ما چگونه باشد یعنی رابطه من و دیگران. بسیار اهمیت دارد که ارتباطات اجتماعی ما با دیگران اعم از افراد گروه‌ها و جوامع و این رابطه چه کیفیتی داشته باشد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های زمانه و روزگار ما گستره روابط اجتماعی است. به نظر می‌رسد در مسیر پیش روی بشریت این ماجرا همچنین پیچیده‌تر، گسترده‌تر و حساس‌تر خواهد شد. ظرفیت‌های اخلاقی و زیست انسان در جامعه شکوفا می‌شود و اگر جامعه را از انسان بگیرند و زیست اجتماعی را از او بگیرند انسانیت او و بخش عمده‌ای از آن به مخاطره می‌افتد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در آغاز رسالت پیامبر دو قاعده توسط ایشان اعلام شد؛ قاعده نخست این بود که به دیگران ضرر نرسانیم و دومین قاعده این که در رابطه با دیگران همه به هم مسئول هستیم و این دو به مسئولیت اجتماعی با افراد و در پیشگاه خدا گره می‌خورد.

حاج‌علی‌اکبری تأکید کرد: زیست مسئولانه تأمین‌کننده خوشبختی انسان‌هاست و منافع همه انسان‌ها را تأمین می‌کند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه تهران بیان کرد: زندگی مبتنی بر تقوا یعنی زندگی مبتنی بر پذیرش مسئولیت‌ها. پذیرش مسئولیت سخنانی که به زبان می‌آوریم، رفتارهایی که داریم و پذیرش مسئولیت همه مناسبات در زندگی خود. این همان تقواست که باید همواره به یکدیگر یادآوری کنیم.

وی با اشاره به مناسبات هفته گذشته افزود: هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم هفته بسیار شیرینی برای ملت ایران بود. حال و هوای خوش بندگی بود و دهه ذی‌الحجه و موسم حج. تعدادی از مردم ما در حال انجام مناسک حج هستند و خداوند از آن‌ها قبول کند و امیدواریم به سلامت به کشورمان بازگردند.

حاج‌علی‌اکبری گفت: همچنین، شاهد برگزاری گسترده مراسم دعای عرفه در کشورمان بودیم که برگزاری آن به این شکل گسترده به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است. حضور میلیونی مردان، زنان، برادران و خواهران ما در این مراسم نشانه معنویت جامعه ایران اسلامی است. روز گذشته هم شاهد برگزاری نمازهای عید قربان در سراسر کشور بودیم و پس از آن نیز، شاهد انجام مناسک مرتبط با عید قربان.

وی ادامه داد: با آغاز دهه ولایت و امامت در حال حرکت به سوی عیدالله الاکبر عید عظیم غدیر خم هستیم که پیش روی ماست و امسال نور علی نور است چراکه در روز جمعه واقع شده و عید در عید است. ملت شریف ما ان‌شاءالله با لطف خداوند متعال یک عید سعید غدیر خم متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

نظر شما