شناسهٔ خبر: 181102 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برنامه هفتم تا پایان شهریور به شورای نگهبان ارسال می‌شود

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، گفت: تلاش ما آن است که در نهایت تا اواخر شهریور ماه گزارش بررسی‌های خود درباره برنامه هفتم توسعه را به شورای نگهبان ارائه دهیم.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه امروز (دوشنبه ۵ تیر ماه) در نشست خبری، به تشریح روند بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت: برنامه هفتم توسعه بعد از کش و قوس‌های فراوان به مجلس ارائه شد و برنامه توسعه ریل‌گذاری برای ۵ سال آینده کشور است. قطعاً یک برنامه خوب و مبتنی بر آمار و ارقام دقیق می‌تواند منجر به افزایش شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشور شود.

وی در توضیح روند بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان از زمان انتشار لایحه پنج روز کاری فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر روی مواد، بندها و تبصره‌های لایحه دولت ثبت کنند. از همان زمان انتشار نیز کمیسیون‌های تخصصی به مدت ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادات دارند که پنج روز فرصت نمایندگان هم در این مدت مستتر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از ۱۰ روز گزارش کمیسیون‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود، طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق سه هفته کاری به جز ایام تعطیلات رسمی و جمعه‌ها فرصت بررسی دارند و بعد از سه هفته گزارش کمیسیون تلفیق بارگذاری می‌شود، سپس نمایندگان حداکثر ۱۰ روز فرصت برای ارائه پیشنهادات برای گزارش تلفیق را دارند در نهایت این گزارش با دستور هیات رئیسه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد البته همه این زمان‌ها تا دو برابر قابل افزایش است. بدین معنی که کمیسیون تلفیق می‌تواند حداکثر تا ۶ هفته به بررسی لایحه برنامه بپردازد.

زنگنه اظهار کرد: در روند بررسی لایحه بودجه، ابتدا کلیات در صحن بررسی می‌شود و در صورت تصویب کلیات گزارش به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات داده می‌شود اما درباره لایحه برنامه روند بدین صورت است که گزارش کمیسیون تلفیق مبتنی بر بررسی کلیات و جزییات است به عبارت ساده‌تر گزارش کمیسیون تلفیق باید ناظر به بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: اگر کلیات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد مجلس وارد جزییات می‌شود اما اگر مجلس به کلیات رای نداد با نظر مجلس شورای اسلامی لایحه به دولت باز گردانده می‌شود یا این‌که برای اعمال اصلاحات به کمیسیون تلفیق داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حالت دیگر اگر کمیسیون تلفیق به کلیات رای نداد و مجلس شورای اسلامی کلیات را تایید کرد مجددا لایحه به کمیسیون تلفیق داده شده تا گزارش به صحن آورده شود؛ براین اساس با توجه به تعطیلی‌ها و مناسبات ایام تابستان تلاش این است که بتوانیم تا اواخر شهریورماه مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم را به شورای نگهبان ارسال کنیم و شورا هم در مدت قانونی ایرادات احتمالی را به صحن برگرداند. تلاش این است که تا قبل از تنظیم و ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بتوان برنامه هفتم را به اتمام رساند.

نظر شما