شناسهٔ خبر: 181070 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رکورد زدن صادرات نفت نتیجه فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است

احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: ارتباطی که هم اکنون با عربستان برقرار کردیم و از قبل با ونزوئلا داشتیم، نتیجه خود را در شکسته شدن صادرات نفت کشومان نشان داد.

به گزارش «نماینده»، احمد مرادی درباره شکسته شدن رکورد صادرات روزانه نفت ایران و میزان ارتباطات آن با گسترش روابط کشورمان با ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشور، گفت: ما یک کشور نفت‌خیز هستیم و در اوپک هم جایگاه ویژه ای داریم. یکی از عواملی که باعث می‌شود بتوانیم به ویژه در حوزه نفت و در عرصه جهانی خودمان را نشان دهیم، آن است که باید با سایر کشورها به خصوص کشورهای نفت خیز برقرار کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارتباطی که هم اکنون با عربستان برقرار کردیم و با ونزوئلا هم قبلاً داشتیم، نوعی دیپلماسی اقتصادی است که مجلس همواره بر آن تاکید داشته و نتایج خود را هم اکنون در شکسته شدن صادرات نفت نشان داده است.

وی ادامه داد: هم اکنون در حوزه صادرات نفت رکورد شکستیم و صادرات نفت خام ایران از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین رقم صادرات ماهانه از ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. اقداماتی که هم اکنون باید انجام دهیم، بازارسازی برای نفت از طریق توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و نفت خیز است، البته هنوز ظرفیت صادرات بیشتر از این را داریم.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ما باید برای گسترش صادرات نفت از موضوعات تنش آمیز فاصله گیریم و برای اثبات حقانیت خود با کشورهای نفتی مثل ونزوئلا ارتباط بیشتری برقرار کنیم. ارتقای ارتباطات با کشور ونزوئلا از طریق ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در یک سال گذشته به شکسته شدن رکورد صادرات نفت ایران کمک کرده است.

احمدی افزود: در این شرایط ما باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی بیشتر استفاده کنیم. باید زمین‌هایی را که برای صادرات نفت وجود دارد، ارتقا دهیم. وقتی اقدام به انجام اموری مثل توسعه ارتباطات با کشورهایی مثل ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی کنیم، ارزش افزوده بیشتری برای ما دارد تا اینکه بخواهیم فقط در حوزه نفت خام کار کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکثر پالایشگاه‌های نفتی ما حالت خصولتی دارند و دولتی نیستند. مینیپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌هایی با متوسط پایین جنبه خصوصی دارند و یکی از مشکلات اساسی آنها تأمین خوراک است. وزارت نفت و معاونت پخش و پالایش اگر این نگاه را داشته باشند تا خوراک را تأمین کنند، خود آن‌ها می‌توانند در سرعت بخشی به این صادرات کمک کنند.

وی ادامه داد: می‌توانیم با پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز به این هدف برسیم، زیرا ما در این پالایشگاه‌ها علاوه بر اینکه سهامدار هستیم، می‌توانیم به این وسیله نفت خود را هم به این کشورها صادر کنیم و در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی فرآورده‌های نفتی را هم تولید کنیم. محصولات شرکت‌های دانش بنیان نیز در این کشورها و پالایشگاه‌ها به کار گرفته شده که این امر خودش موجب اشتغال بیشتر در کشور می‌شود. ما با سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به اهداف زیادی می‌رسیم.

نظر شما