شناسهٔ خبر: 181067 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

قالیباف: نمی‌گذاریم برنامه هفتم همچون برنامه‌های قبلی باشد/ حکمرانی به تغییر نیاز دارد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حکمرانی در زمینه ایده، رویکرد، روش و ابزار به تغییر نیاز دارد، گفت: پیشقراول این تحول نخبگان و پیش‌آهنگان هم اساتید بسیجی هستند.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف در مراسم روز ملی بسیج اساتید اظهار کرد: بسیج تبلور عینی حضور سازمان‌دهی مردم در همه امورات جامعه است. بخشی از تشکل‌های مردمی اساتید هستند، ما شهید چمران را به عنوان الگوی خود قرار دادیم چمرانی که در اوج تعهد، تخصص و اخلاص بود و با گفتار و کردار و رفتار و در نهایت با تقدیم جان خود درستی کارنامه‌اش را به اثبات رساند.

وی ادامه داد: امروز باید از خود بپرسیم که در شرایط محیطی داخلی و خارجی مهم‌ترین هدف ما چیست؟ براساس واقعیات کشور و بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید گفت که مهم‌ترین هدف ما در حکمرانی جامعه تحول و تغییر اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نگاه تحولی بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد، ما دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و توطئه‌ها را از بین بردیم. امروز باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم کشور استقلال داشته باشد این هدف بدون تولید و مولد بودن میسر نمی‌شود، چون در غیر این صورت نمی‌توان استقلال و به تبع آن آزادی، هویت و دین خود را حفظ کرد. امام خمینی (ره) خطاب به آمریکا فرمود اگر شما در مقابل دین ما بایستید ما در مقابل همه دنیای شما می‌ایستیم باید علم و معرفت و قدرت تولید کنیم تا بتوان به ثروت رسید.

قالیباف با بیان این‌که حکمرانی نو مبتنی بر حقانیت و اصالت جمهوری اسلامی است و توجه به ایمان و باور است، اظهار کرد: باید بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمروی حکمرانی دچار چالش هستیم که اگر حل نشود روز به روز چالش‌ها بیشتر می‌شود، این بخش مثل حوزه حکمرانی در عرصه دفاع و امنیت است که ما به بازدارندگی مقابل دشمن رسیدیم منتها نتوانسته‌ایم در عرصه های دیگر قدرت بازدارندگی را داشته باشیم و آنها از همین نقاط ما را به چالش می‌کشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حکمرانی در زمینه ایده، رویکرد، روش و ابزار به تغییر نیاز دارد، اضافه کرد: پیشقراول این تحول نخبگان و پیش‌آهنگان هم اساتید بسیجی هستند. البته ایده‌پردازی به تحول در حوزه حکمرانی و نوسازی نظام حکمرانی به کار عالمانه، فکورانه و جمعی نیاز دارد. برای موفقیت در جهاد تبیین باید از جهاد تولید شروع کنیم چون در غیر این صورت جهاد تبیین در گذرگاه زمان به جهاد توجیه تبدیل می‌شود و در نتیجه به جای جذب حداکثری به سمت جذب حداقلی می‌رویم.

وی با بیان این که امروز ما وارثان شهدا هستیم، تصریح کرد: شهدا در دوران دفاع مقدس با جهاد خود خرمشهر را فتح کردند امروز خرمشهر و فتح ما ذهن‌های تصرف شده‌ای است که توسط دشمن اشغال شده و باید پاکسازی کنیم و مجدد به دست آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اساتید بسیجی گفت: عاجزانه از اساتید بسیجی می‌خواهم که در دانشگاه‌ها نسبت به همه دانشجویان حق پدری، استادی و معلمی داشته باشند چون هرگز وظیفه شما نسبت به قشر خاصی نیست، همه دانشجویان فرزندان و شهروندان ما هستند اگر می‌خواهید ذهن آنها را از آسیب دشمن نجات دهید باید به این موضوع توجه شود.

قالیباف در ادامه با بیان این که بهترین الگو در جهاد تبیین الگوی رهبری است، توضیح داد: ایشان هیچ گاه در جلسات عمومی، خصوصی و تخصصی منکر نارسایی‌ها و کمبودها نشدند و آن را با صراحت بیان کردند اما به گونه‌ای بود که هیچ وقت کسی را ناامید نکرده و اعتماد به نفس را خدشه‌دار نکردند. رهبری در همه شرایط ابتکار عمل را به دست گرفتند این رویکرد مهم است که بتوانیم در بیان موضوعات اینگونه مبتنی بر جهاد تبیین عمل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز بپذیریم که اولویت اول رهبری در جهاد تبیین مربوط به تحول است ما چقدر برای این تحول آمادگی داریم و حاضر به دادن هزینه هستیم و این‌که شیوه ما چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری اظهار کرد: برخی افراد متدین انقلابی، گره ذهنی داشتند که لازم است توضیح دهم ما همه ایمان داریم که حضرت آقا دارای بروزترین گزارش‌ها است و با اطلاعات دقیق تحلیل می‌کنند. حال سوال این است که مجلس شورای اسلامی چه عملکردی داشته که حضرت آقای چنین بیاناتی را درباره مجلس فرمودند؟ رهبری براساس شاخص‌ها عملکرد مجلس را تحلیل کردند در شاخص‌های ایشان یک نگاه برآیندی و نه مصداقی به مجلس بود و این‌که ایشان براساس شرح وظایف مجلس شورای اسلامی به مجلس پرداختند که مهم‌ترین وظیفه هم قانون گذاری عنوان کردند و حتی موضوع نظارت را به عنوان اولویت دوم مجلس دانستند.

قالیباف با بیان این‌که امروز چالش کشور در حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: رهبری فرمودند وقتی به مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون گذاری نگاه می‌کنیم نشان می‌دهند مجلس نقشه راه داشته است ما در بحث اقتصادی دو جهت خنثی‌سازی و رفع تحریم را دنبال کردیم و برای آن قانون به تصویب رسید که از جمله آن می توان به قانون اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد. در حوزه خنثی‌سازی تحریم، قوانینی برای سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت در حوزه مسکن تصویب شد و در حوزه اشتغال هم مصوباتی داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون بانک مرکزی و دانش بنیان اظهار کرد: مقام معظم رهبری کارنامه مجلس شورای اسلامی را قابل قبول دانستند چون ما براساس شاخص‌ها و اولویت‌ها حرکت کردیم، اولویت اصلاح ساختار بودجه بود که با اعمال آن و بنابر اذعان دولت در دو سال گذشته تراز عملیاتی منفی در بودجه وجود نداشت و این‌که سقف بودجه هم اضافه نشد.

وی با بیان این‌که من شفافیت را قبول دارم، اظهار کرد: سالیان سال است که شفافیت را دنبال می‌کنم و اولین نفری بودم که طرح شفافیت را در مجلس شورای اسلامی امضاء کردم اما از جبهه انقلاب یک سوال دارم آیا جایی از حضرت آقا شنیده‌اید که مطالبه ایشان از مجلس شفافیت باشد؟ مطالبه رهبری بودجه و اصلاح ساختار است؛ وقتی از جهاد تبیین حرف می‌زنیم باید روش را هم از رهبری یاد بگیریم که چه طور پیش برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید مسئولان جهاد تصمیم را در پیش بگیرند، توضیح داد: تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی در کشور نیازمند تصمیماتی است که باید ویژگی‌هایی داشته باشد باید افرادی که تصمیم می‌گیرند بدانند که تصمیمات سخت را اتخاذ کرده و آبرو و اعتبارشان را کف دست گذاشته و وارد میدان شوند. همچنین شجاعت در تصمیم‌گیری داشته و با خرد جمعی و جمع‌سپاری در حوزه مدیریت حرکت کند نه این‌که پشت درهای بسته با قبیله و دوست خود برای کشور تصمیم‌گیری شود.

قالیباف در جمع‌بندی اظهار کرد: اگر بتوان جهاد تولید، تبیین و تصمیم را دنبال کرد می‌توان تحول در نظام حکمرانی را هم پیگیری کرد که باید تحقق عینی آن را در برنامه هفتم ببینیم، من همین‌جا دست نیاز به سمت دانشگاهیان و نخبگان درباره برنامه هفتم دراز می‌کنیم. برنامه هفتم باید بتواند در حوزه اقتصادی ما را بعد از پنج سال به ثبات اقتصادی برساند.

وی در پایان تصریح کرد: باید برنامه هفتم متفاوت با ۶ برنامه گذشته باشد که حداکثر پیشرفت ما در اجرای برنامه‌های قبلی ۳۰ درصد بود ما نمی‌گذاریم برنامه هفتم همچون برنامه‌های قبلی باشد.

نظر شما