شناسهٔ خبر: 181002 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قیمت‌گذاری کالا متولی مشخصی ندارد/ باید وزارت بازرگانی تشکیل شود

نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ‌ساختار فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت توان کنترل بازار را ندارد و قیمت‌گذاری کالا در کشورمان هم متولی مشخصی ندارد.

به گزارش «نماینده»، بهروز محبی نجم آبادی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: اکثر کشورهای دنیا حوزه تجارت خود را از تولید جدا نمی‌کنند و یک مدیریت واحدی ایجاد می‌کنند تا تجارت ضربه‌ای به تولید نزند.

وی متذکر شد: پیش از آنکه این لایحه به مجلس ارائه شود، پیشنهاد ما آن بود که به جای اینکه وزارت بازرگانی تشکیل شود، رئیس جمهور یک قائم مقام با اختیارات ویژه در وزارت صمت برای متولی گری بخش بازرگانی کشور انتخاب کند. البته چندی پیش

دولت به دنبال تشکیل سازمان بازرگانی بود که مجلس به آن رأی نداد، چرا که سازمان بازرگانی تحت نظارت مجلس قرار نمی‌گرفت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقابل اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، سپس وزیر بازرگانی در مجلس انتخاب می‌شود و مجلس می‌تواند از وزیر بازرگانی درباره عملکردش سوال کند و وزیر هم باید به مجلس پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته الان بنده با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستم، چرا که قیمت گذاری کالاها در ایران متولی روشنی و مشخصی ندارد و ما نمی‌دانیم قیمت تمام شده یک کالا با قیمت یک کالا برای مصرف کنندگان چقدر فاصله دارد. تعداد نیروهای سازمان تعزیرات و دیگر نهادهای نظارتی بر بازار کم است و آنان نمی‌توانند به خوبی بر قیمت‌ها نظارت کنند.

محبی نجم آبادی با تاکید بر اینکه باید وزارت بازرگانی تشکیل شود، گفت: پس از تشکیل وزارت بازرگانی و تعیین وزیر بازرگانی، وزیر مربوطه و دیگر متولیان این بخش باید از اصناف کمک بگیرند و لازم است قیمت تمام شده کالاها را تعیین کنند. ما نمونه‌های زیادی در محصولات خوراکی دیدیم که برای مثال روی آن کالا ۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اما برخی از واسطه‌ها آن را با قیمت ۵ هزار تومان به عمده فروش‌ها می‌دهند. چرا یک خوراکی ۵ هزار تومان به عمده فروش‌ها فروخته می‌شود و با ۱۰۰ درصد سود به دست مردم می‌رسد؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف اصلی وزارت بازرگانی باید کنترل بازار باشد، ضمن اینکه در حوزه تجارت و مسائل حوزه تجارت هم باید برنامه ریزی دقیقی شود. البته قبلاً هم وزارت بازرگانی داشتیم اما آن وزارتخانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شد چرا که بین آن‌ها موازی کاری وجود داشت.

وی بیان کرد: الان باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، شاهد موازی کاری بین این وزارتخانه و وزارتخانه‌های دیگر نباشیم. ساختار فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت توان کنترل بازار را ندارد و با تشکیل وزارت بازرگانی می‌توان بازار را کنترل کرد.

نظر شما