شناسهٔ خبر: 180999 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۷۵ درصد برنامه‌های توسعه قبلی اجرا نشده است

فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۷۵ درصد برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در ۶ دوره قبلی اجرا نشده است و دولت‌ها باید پاسخگو باشند که چرا قانون‌ را روی زمین گذاشتند.

به گزارش «نماینده»، سید مهدی فرشادان با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه نباید به سرنوشت برنامه‌های قبلی توسعه کشور دچار شود، گفت: متأسفانه فقط ۲۵ درصد برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در سنوات قبل اجرا شد.

وی بیان کرد: ما دنبال آن هستیم که برنامه هفتم توسعه که قرار است ریل گذاری پنج سال آینده کشور را ترسیم کند، بعد از بررسی و تصویب در مجلس و ابلاغ از سوی رئیس جمهور به درستی و به طور کامل اجرا شود. در شش برنامه قبلی وضعیت به این صورت بود که دولت‌ها هر بخش از برنامه را که تمایل داشتند اجرا و هر بخش را هم که نمی‌خواستند، اجرا نمی‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید دولت و مجلس عزم خود را جزم کنند و یک برنامه‌ای نوشته شود که واقعاً پنج سال آینده دورنمای مثبتی را متصور باشیم و به آن برنامه برسیم، نه اینکه تصمیمات و مصوبات مالایطاق داشته باشیم که نتوانیم آن‌ها را اجرا کنیم.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت‌ها می‌توانستند خیلی بیشتر از آن چیزی را که در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور اجرا کردند، اجرا کنند اما این کار را نکردند. ۷۵ درصد برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در ۶ دوره قبلی اجرا نشده است و دولت‌ها باید پاسخگو باشند که چرا قانون‌های برنامه توسعه کشور را روی زمین گذاشتند و تا این حد آن قوانین را ضعیف اجرا کردند.

فرشادان اظهار داشت: امیدوارم دولت و مجلس به گونه‌ای برنامه هفتم توسعه کشور را تدوین، بررسی و تصویب کنند که بسیار بیشتر از برنامه‌های قبلی قابلیت اجرا داشته باشد و با واقعیت‌های روز جامعه و مملکت منطبق باشد.

وی تاکید کرد: هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه نشده است و از جزئیات آن خبر ندارم، اما کلیات آن هم با شش برنامه قبلی توسعه کشور تفاوت چندانی ندارد و موضوع مازادی ندارد که بتواند ۷۵ درصد خلأ برنامه‌های اجرا نشده قبلی را جبران کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه باید ضمانت لازم را داشته باشد و یکی از حکم‌هایی که در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس پیشنهاد خواهیم داد آن است که برنامه هفتم ضمانت اجرا داشته باشد تا دولت‌ها به مجلس گزارش اجرای برنامه را دهند و پاسخگو باشند. باید تضمین‌های لازم برای اجرای برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود.

نظر شما