شناسهٔ خبر: 180970 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خنثی‌سازی سیاست منزوی کردن ایران با همکاری‌ بلندمدت میان ایران و برزیل/ دیپلماسی پارلمانی همراه وزارت امور خارجه است

میرتاج الدینی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اعتقاد دارد تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت میان ایران و برزیل، سیاست منزوی کردن تهران از سوی واشنگتن را خنثی می کند.

به گزارش «نماینده»، سید محمد رضا میر تاج الدینی در خصوص اهمیت اعلام آمادگی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت با برزیل، گفت: امروزه حرکت کشورها به سمت انعقاد قراردادهای همکاری طولانی مدت به یک استراتژی تبدیل شده زیرا وقتی منافع اقتصادی کشورها به همدیگر پیوند می خورد، در عرصه های سیاسی و غیره نیز چنین کشورهایی از همدیگر حمایت می کنند که در دنیای کنونی دارای اهمیت ویژه ای است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون مسیر گسترش مراودات در حوزه های مختلف میان تهران و برازیلیا هموار است، اظهار کرد: ایران فرصت های سرمایه گذاری خوبی دارد که بر این اساس سرمایه گذاران و تجار برزیلی می توانند از آن بهره مند شوند. در واقع در مسیر انعقاد قراردادهای همکاری طولانی مدت باید مسیر حضور بخش خصوصی نیز به خوبی دیده شود تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.

وی با بیان اینکه برزیلی ها بارها از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و بر ضرورت برچیده شدن این محدودیت ها تاکید داشته اند، ادامه داد: این رویکرد نشان می دهد ایران و برزیل می توانند با تکیه بر دیدگاه های استکبارستیزی و استقلال طلبانه‌شان بلوک جدیدی از قدرت را شکل دهند؛ هر چند این ظرفیت در شرایط کنونی تحت عنوان گروه بریکس وجود دارد و فقط باید ایران عضو این گروه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه موضوع یاد شده فرصت سازی بوده و به ایجاد توازن در مراودات کشورمان در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کمک می کند، افزود: به عبارتی سیاست منزوی کردن تهران از سوی واشنگتن نیز با اقدام مذکور خنثی می شود.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نهایتا باید یادآور شد گروه های دوستی-پارلمانی دو کشور نیز دارای ظرفیت های خوبی بوده و می توانند در حوزه تقنینی اقدام به تسهیل گیری کنند که به تحقق برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت کمک شایانی می کند./

نظر شما