شناسهٔ خبر: 180944 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دیپلماسی فعال دولت به تعامل و احیاء روابط با کشورهای منطقه منجر شد

پاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، نتیجه‌ دیپلماسی فعال دولت سیزدهم را توسعه و احیاء روابط با کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: این رویکرد همچنین به حذف دلار از تجارت ایران و افول هژمونی آمریکا منجر می‌شود.

به گزارش «نماینده»، سیدمحمدپاکمهر درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار داشت: این دولت از ابتدای آغاز به کارخود دیپلماسی فعال و مثبتی را برای تعامل با کشورهای همسایه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه در دستور کار قرار داد که به نتایج مهم و اثرگذاری رسید.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و بی اثر کردن آن هم یکی از موفق ترین دولت‌ها بوده است، افزود: همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای به صورت عزتمندانه و حکیمانه کار را پیش برد و در راستای تامین منافع کشور، دیپلماسی فعال در این حوزه را احیاء کرد و از صنعت هسته‌ای کشور و حقوق ملت ایران اسلامی در مجامع بین المللی دفاع قابل قبولی کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به توسعه ارتباطات ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در دولت سیزدهم گفت: جمهوری اسلامی علاوه بر توسعه روابط خود با کشور عمان، با عربستان نیز روابط خود را بعد از وقفه چند ساله از سرگرفت و همچنین آغاز روابط با برخی از کشورها نظیر مصر در حال رایزنی است که نشان دهنده دیپلماسی موفق دولت سیزدهم و احیاء روابط تیره از دوره‌های گذشته است.

پاکمهر با بیان اینکه دیپلماسی دولت مورد تایید رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: تعاملاتی که دولت از ابتدای فعالیت خود در پیش گرفته است برای جهان اسلام اثرات قابل قبولی خواهد داشت چرا که توسعه ارتباط ایران با سایر کشورهای عربی و منطقه به پایداری صلح و ثبات در منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

وی یادآور شد: کشور سوریه پس از جنگ داخلی از اتحادیه عرب کنار گذاشته شد ولی امروزه با رایزنی‌های جمهوری اسلامی، سوریه در حال بازگشت به این اتحادیه است و در جایگاه قابل قبولی ایستاده که در حقیقت هنر دولت مردمی است که اجماع موفقی بین کشورهای مسلمان و منطقه ایجاد کرده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد که این که این اجماع به سود اسلام، مردم و کشورهای منطقه خواهد بود و جبهه واحدی علیه نظام سلطه و رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.

پاکمهر با اشاره به تعاملات دولت سیزدهم با کشورهایی نظیر روسیه، چین،‌ اندونزی و دیگر کشورهای منطقه و قاره آسیا عنوان کرد: در این حوزه دستاوردهای مهمی برای کشور حاصل شد و آغازی برای حذف دلار از تجارت بین این کشورها بود.

وی یادآورشد: این سیاست را دیگر کشورهای جهان هم در دستور کار خود قرار دادند که به تنزل شدید ابهت و هژمونی آمریکا منجر شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه اجرای سیاست طرح‌های دانش بنیان توسط دولت به بی اثرشدن تحریم‌ها منجر شده است، اضافه کرد: برای اینکه فشار غرب بر ایران در خصوص تحریم‌ها کاهش یافته و در نهایت بی اثر شود، برای حمایت از مراکز دانش بنیان در راستای تولید، دولت گام‌های موثری در حمایت از مراکز دانش بنیان و رفع موانع تولید برداشته است تا در نهایت به مهار تورم بینجامد.

نظر شما