شناسهٔ خبر: 180729 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مرزهای صلح ایران و پاکستان فرصتی برای تحکیم همکاری‌ها است

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، دیپلماسی پارلمانی را عاملی برای تقویت روابط تهران-اسلام‌آباد دانست و تاکید کرد: مرزهای صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان فرصتی برای تحکیم همکاری‌ها است.

به گزارش«نماینده»، وحید جلال زاده که به پاکستان و به منظور شرکت در همایش بین المللی پارلمان به اسلام‌آباد سفر کرده است، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران، گفت: هیأت پارلمانی ایران در همایش بین المللی به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تدوین قانون اساسی پاکستان شرکت و در حاشیه این رویداد با برخی از مقامات پاکستانی نیز دیدار خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: این یک همایش مهمی است که پاکستانی‌ها سعی دارند در آن نقش پارلمان، مشارکت و روند کامل گرایی در منطقه را به نمایش بگذارند و قطعاً هیأت جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع خود را اعلام می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر دیدار با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد، سفر به شهر کراچی (در جنوب پاکستان) نیز در دستور کار قرار دارد و موضوعات دوجانبه به ویژه تقویت مناسبات بین مجالس و روابط اقتصادی دو کشور همسایه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جلال زاده افزود: خوشبختانه اشتراکات بسیار خوبی میان دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد اما باید از ظرفیت این قرابت‌ها و مشترکات به نحو احسن استفاده شود در حالی که سطح مراودات اقتصادی دو کشور با سطح روابط ایده آل سیاسی و مردمی دو کشور همخوانی ندارد لذا باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: پاکستان باید در کانون تمرکز سیاست خارجی ایران قرار گیرد زیرا زمینه‌های بسیاری برای گسترش روابط فی‌مابین وجود دارد. قطعاً دیپلماسی پارلمانی نیز می‌تواند این مسیر را هموار کند و می‌توانیم دولت‌ها را تشویق به گسترش این مناسبات نمائیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از مرزهای مشترک صلح و دوستی برخوردارند لذا باید از این مرزهای صلح و دوستی در جهت کسب منافع اقتصادی متقابل استفاده نمائیم.

جلال‌زاده گفت: در این سفر همه موضوعات مورد علاقه دو کشور همسایه را پیگیری خواهیم کرد و سپس در تهران پرونده پاکستان را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باز خواهیم کرد و دولت را تشویق می‌کنیم تا اقدام به «بازتعریف» سطح روابط اقتصادی با پاکستان و دیگر زمینه‌های همکاری قابل گسترش میان دو کشور کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، ادامه داد: تعاملات سیاسی و امنیتی دو کشور در طول سال‌های گذشته بسیار سازنده بوده و هر دو کشور مواضع نزدیک در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی هم دارند. ما قدردان مواضع پاکستان و حمایت‌های این کشور از ایران در سازمان‌های بین المللی هستیم و متقابلاً هر جایی که نیاز بوده جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت دوست و برادر پاکستان حمایت کرده است.

وی یادآور شد: قطعاً نزدیکی کشورهای اسلامی به نفع ملت‌های مسلمان است منابعی که در جهان اسلام برای توسعه و پیشرفت وجود دارد باید در خدمت خود این کشورها باشد. پاکستان کشور بسیار مهم و جهان اسلام و نقش سازنده‌ای به ویژه در همکاری بیشتری میان دو کشور است و نزدیکی مواضع در راستای حصول نتایج بهتر برای صلح و امنیت منطقه داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، سفر هیأت پارلمانی ایران بنا بر دعوت رئیس مجلس ملی پاکستان برای شرکت در کنفرانس بین المللی پارلمان صورت گرفته است و این نشست از فردا به‌مدت دو روز در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ مجلس پاکستان به مناسبت جشن پنجاهمین سالگرد قانون اساسی این کشور، میزبان کنفرانس بین المللی پارلمانی با عنوان "قانون اساسی من - تضمین آزادی‌های من" است.

نظر شما