شناسهٔ خبر: 180655 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قدرت اقتصادی ایران در تحقق کاهش وابستگی بریکس به غرب اثرگذار است

میرتاج الدینی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: افزایش مبادلات تجاری، توسعه تعاملات ارزی، کاهش وابستگی اقتصادی به کشورهای اروپایی و واشنگتن و غیره از جمله محورهای فعالیت بریکس بوده و این موضوع برای ایران به عنوان قدرت اقتصادی منطقه دارای اهمیت ویژه است.

به گزارش «نماینده»، سید محمد رضا میر تاج الدینی در خصوص اهمیت پیوستن ایران به گروه کشورهای بریکس، گفت: قدرت‌های اقتصادی نوظهور در تلاش هستند حاکمیت اقتصادی ایالات متحده در دنیا را کاهش داده و از بین ببرند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: در واقع مشاهده می شود که کشورهایی مانند چین، روسیه و غیره از سوی آمریکایی ها تحت تحریم هستند لذا ایجاد ائتلاف اقتصادی و پیوستن ایران به آن، این محدودیت های ظالمانه بی اثر خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس در قاره های مختلفی حضور دارند که امری قابل تامل است، ادامه داد: به عنوان مثال آفریقای جنوبی یکی از پرجمعیت ترین کشورهای این قاره بوده و تولید ناخالص آن در میان کشورهای آفریقایی مشهود است؛ در این میان جمعیت زیاد به معنای وجود بازارهای متعدد برای صادرات کالاهای تولید ایرانی نیز محسوب می شود که نباید از آن چشم پوشی کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس عموما سیاست ضداستکباری دارند که این ویژگی نیز تسهیل کننده عضویت ایران بشمار می رود، افزود: بر این اساس حمایت کشورهایی مانند چین و روسیه برای عضویت تهران در این گروه اقتصادی می تواند این امر را محقق کند؛ باید اذعان کرد کشورهای متعددی درصدد عضویت در این گروه بوده و درخواست های زیادی مطرح است اما این کشورها همچنان آنها را نپذیرفته اند.

میرتاج الدینی تصریح کرد: در این میان باید یادآور شد افزایش مبادلات تجاری، توسعه تعاملات ارزی، کاهش وابستگی اقتصادی به کشورهای اروپایی و واشنگتن و غیره از جمله رویکرد ها و محورهای فعالیت بریکس است و این موضوع برای ایران به عنوان قدرت اقتصادی منطقه دارای اهمیت ویژه است.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک با عضویت ایران در بریکس، می توان صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و ظرفیت های مختلف کشورها در حوزه های خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، نانو و غیره را فعال تر کنیم.

نظر شما