شناسهٔ خبر: 180635 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قدرت خرید کارمندان و کارگران باحمایت‌های غیرنقدی تقویت شود

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید از طریق پرداخت‌های جنبی و یا حمایت‌های غیرنقدی قدرت خرید کارمندان و کارگران را بالا ببرد تا منجر به تشدید تورم نشود.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو، رشد بی رویه قیمت مرغ و گوشت و برنامه ریزی برای افزایش حقوق و دستمزد در برنامه هفتم توسعه، گفت: اگر دولت معادل نرخ تورم حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران را اضافه کند، این دور باطل همچنان ادامه خواهد داشت. باید تلاش کنیم تا عوامل ایجاد کننده تورم را از بین ببریم، با افزایش پایه حقوق کارمندان و کارگران معادل با نرخ تورم، رشد نقدینگی نیز بالا خواهد رفت .

باحمایت‌های غیرنقدی قدرت خرید کارمندان افزایش دهید

نماینده مردم شیراز و زرقان در ادامه تاکید کرد: دولت باید از طریق پرداخت‌های جنبی و یا حمایت‌های غیرنقدی قدرت خرید کارمندان بخش دولتی و کارگران غیر دولتی را بالا ببرد تا منجر به تشدید تورم نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثابت نگهداشتن نرخ صعودی ارز، تصریح کرد: باید سعی کنیم تا نرخ ارز را ثابت نگه داریم و اجازه ندهیم تقاضای سفته بازی برای ارز صورت گیرد.

قادری با تاکید به رشد قیمت برخی از کالاها در سطح بین المللی اظهار داشت: برخی از کالاهایی که شرایط رقابتی منطقه بین المللی دارند را نمی‌توانیم در داخل کشور ثابت نگه داریم، مگر با کنترل نرخ ارز و تورم این مهم صورت گیرد، تا افزایش تورم نداشته باشیم.

نماینده مردم شیراز در مورد برنامه مجلس در کنترل نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه یادآور شد: گروه‌هایی که صادر کننده کالا هستند، به خصوص آنهایی که از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنند، باید کل ارز دریافتی را بازگردانند و اجازه ندهیم به افزایش نرخ ارز دامن بزنند؛ موضوع تورم باید به صورت ویژه در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار بگیرد.

قادری ادامه داد: مسئولان باید هزینه‌ها در تولید را تعدیل کنند، ایراد ما در بحث بودجه این است که نسبت به چابک سازی و کوچک کردن بدنه دولت با کاهش هزینه‌ها اقدام می‌کنیم و به دلیل هزینه‌های بالا و عدم وجود منابع، کسری منابع و هزینه‌ها را از طریق افزایش پایه پولی و تورم جبران می‌کنیم که باعث تشدید تورم خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد چگونگی رشد تورم که منجر به افزایش قاچاق خواهد شد، خاطر نشان کرد: با کنترل تورم می‌توانیم بسیاری از قیمت‌ها را تعدیل کرده اما اگر گرانی تشدید شود، اقتصاد خانوار بیشتر تضعیف می شود، بنابراین بحث کنترل افزایش قیمت‌ها بحث جدی است و باید تلاش کنیم که از ادامه آن پیشگیری کنیم.

نظر شما