شناسهٔ خبر: 180582 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

احتمال برگزاری «انتخابات تناسبی» در پنج حوزه انتخابیه مجلس

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: یکی از پیشنهادات نمایندگان برای الحاق به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس آن است که در پنج حوزه انتخابیه که چهار نماینده به بالا دارند، انتخابات تناسبی شود.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، اظهار داشت: در دوره‌هایی که حضور گسترده مردمی را در انتخابات داشتیم، فشارهای کمتری متوجه نظام و انقلاب بوده و جریانات خارج نشین و مخالف انقلاب و نظام فشار کمتری را متوجه مردم کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید شرایط به گونه‌ای شود که انتخابات در یک فضای رقابتی برگزار شود. برگزاری نظام انتخابات تناسبی در حوزه‌های چند نمایندگی می‌تواند کمک کند که جریان‌های مختلف در انتخابات حاضر شوند و ما هم رقابت بین جریانی و هم درون جریانی داشته باشیم.

قادری ادامه داد: در برخی از دوره‌های انتخابات، رقابت درون جریانی نداشتیم و فقط رقابت بین جریانی داشتیم. نظام انتخابات تناسبی می‌تواند هم رقابت درون جریانی و هم بین جریانی را شکل دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس در قالب طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به دنبال آن هستند که پیشنهادی درباره برگزاری انتخابات تناسبی دهند.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که یک پیشنهاد الحاقی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس دهیم و این پیشنهاد فقط درباره پنج حوزه انتخابیه تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز است و از این طریق ۵۰ نماینده در قالب نظام انتخابات تناسبی انتخاب می‌شوند.

قادری تصریح کرد: ما حوزه‌های چهار نماینده به بالا را در این موضوع در نظر گرفتیم و اگر این پیشنهاد تصویب شود، فقط در این پنج حوزه انتخابیه که چهار نماینده به بالا دارند، انتخابات تناسبی برگزار و ۵۰ نماینده از ۲۹۰ نماینده مجلس به صورت تناسبی انتخاب می‌شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در تشریح این پیشنهاد، توضیح داد: نامزدهای انتخاباتی یا به صورت انفرادی یا در قالب فهرست می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در شرایط فعلی سازوکار پیروزی در انتخابات برای مثال در حوزه انتخابیه تهران که ۳۰ کرسی دارد به این صورت است که افرادی که به صورت انفرادی در انتخابات شرکت می‌کنند، اگر رتبه آنان بین ۱ تا ۳۰ باشد، در انتخابات پیروز می‌شوند.

وی افزود: بر اساس نظام انتخابات تناسبی، سهم افرادی که به صورت انفرادی در انتخابات شرکت می‌کنند از کل آرا در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، فرض کنید ۲۰ درصد آرا مربوط به افرادی باشد که به صورت انفرادی در انتخابات حضور یابند که ۲۰ درصد ۳۰ کرسی در تهران، شش کرسی می‌شود و تا سقف ۶ کرسی اگر افراد منفردی رتبه یک تا ۳۰ را کسب کنند، به عنوان منتخب مردم انتخاب می‌شوند و مابقی کرسی‌ها هم بین فهرست‌ها به نسبت سهم آن فهرست از مجموع کل آرا تقسیم می‌شود.

قادری اظهار داشت: این کار روی رقابتی شدن انتخابات هم تأثیر دارد. در انتخابات‌های گذشته دیدیم که آرایش سیاسی به گونه‌ای بود که در یک دوره اکثر افراد اصولگرا و در یک دوره اکثر منتخبان اصلاح طلب بودند که نظام تناسبی، انتخابات را از این حالت خارج می‌کند و همه جریان‌های سیاسی به میدان می آیند.

وی بیان کرد: ما جلساتی را با اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیشنهاد تناسبی شدن انتخابات حوزه‌های انتخابیه دارای ۴ نماینده به بالا برگزار کردیم که همگی کلیت قضیه را تأیید کردند و باید ببینیم که این موضوع در صحن مجلس به کجا می‌رسد.

نظر شما