شناسهٔ خبر: 180377 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تقویت روابط با حوزه شرق در دولت سیزدهم در توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:زمینه ارتباط گیری و توسعه روابط با شرق در دولت سیزدهم نسبت به گذشته بهتر شده، تقویت این تعاملات می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به شرق که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اول فروردین آن را مورد تاکید قرار دادند، گفت: سیاست خارجی متوازن جزو راهبردهای نظام است و ایران می تواند در چارچوب حفظ منافع ملی به همه کشورها بجز رژیم صهیونیستی تعاملات سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: مواضع غربی‌ها بعد از انقلاب تاکنون نسبت به ایران منفی بوده است، اما چین و روسیه همیشه ، همراه جمهوری اسلامی بودند.

نماینده قصر شیرین بیان کرد: هر کشوری که تمایل و حسن نیت بیشتری برای ارتباط با ایران داشته باشد جمهوری اسلامی از آنها استقبال می کند اگر آمریکا هم همین این حسن نیت را نشان دهد ایران مشکلی برای ارتباط با این کشور ندارد ، اما طرح سیاست مذاکره و تحریم از سوی آمریکایی ها تناقضی آشکار است و جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش این خواسته نیست.

روسیه و چین در در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا قرار گرفتند

حیدری با بیان اینکه روسیه وچین در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا قرار گرفتند گفت: زمینه ارتباط گیری و توسعه روابط با شرق در دولت سیزدهم نسبت به گذشته بهتر شده و تقویت این تعاملات می تواند در توسعه اقتصاد تاثیر گذار باشد.

تحولات نظام بین الملل منجر به تضعیف جایگاه آمریکا در جهان شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: دولت سیزدهم تلاش زیادی برای تقویت تعاملات تجاری و سیاسی با کشورهای همسایه و حوزه شرق داشته است و تغییراتی که در نظام بین الملل پیش آمد منجر به تضعیف جایگاه آمریکا و فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی شده است و همین عامل باعث فاصله گرفتن بسیاری از کشورها از حوزه غرب به شرق شده است.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای حوزه شرقی از جمله روسیه و چین ظرفیت بالایی برای گسترش مبادلات اقتصادی با ایران دارند. ایران در تعامل با شرق مشترکات زیادی از جهت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی دارد و می‌تواند با توسعه روابط با کشورهای حوزه شرق در مقابله با تحریم‌ها عمل کند.

نماینده قصر شیرین اظهار داشت: نتیجه رایزنی‌ها،تعاملات و توافقات ایران با کشورهای شرقی، قرارداد ۲۵ ساله با چین است و در آینده هم توافق راهبردی با روسیه عملیاتی خواهد شد و این توافقات تضمین کننده روابط و تعاملات کشور با حوزه شرق خواهد بود.

دولت سیزدهم در تعامل با حوزه شرق موفق عمل کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مثبت ارزیابی کردن سیاست خارجی دولت سیزدهم در تعامل ایران با حوزه شرق گفت: آمریکایی‌ها تصور کردند که با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به اهداف خود برسند و هیچ راهی برای جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند، در حالی که دو قدرت بزرگ چین و روسیه که در مقابل آمریکا تعریف می‌شوند، رابطه چندین ساله با ایران دارند.

نماینده مردم قصر شیرین با تاکید بر اینکه تقویت روابط با کشورهای حوزه شرق و همسایگان،آمریکا را از راهبردها و تصمیمات خود ناامید می‌کند گفت: تعمیق روابط ایران با شرق و همسایگان باعث ایجاد انگیزه و تشویق دیگر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته برای تقویت روابط استراتژیک خود با جمهوری اسلامی می‌شود و نقش این تعاملات در حوزه اقتصادی و بی اثر کردن تحریم ها هم روشن است.

نماینده مردم قصر شیرین اضافه کرد:در ۴۰سال گذشته به دلیل رویکرد غرب نسبت به ایران، به سمت تعامل با دیگر کشورها به ویژه با شرق حرکت کردیم و خروجی این تعاملات، تدوین و عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین است که به همت دولت سیزدهم عملیاتی می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفرهای متعدد رییس جمهور به کشورهای آسیایی از جمله چین و روسیه گفت: نتیجه این تعاملات و راهبردهای دولت سیزدهم رونق تولید و شکوفایی اقتصادی ایران در آینده نه چندان دور است.

نظر شما