شناسهٔ خبر: 180369 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

سیاست تقویت تعاملات دولت سیزدهم با همسایگان توانست نتایج مثبتی عائد کشور کند

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست تقویت تعاملات دولت سیزدهم با کشورهای همسایه توانست در حوزه های تجاری، سیاسی و اقتصادی نتایج مثبتی عائد کشور کند و یکی از دولت های موفق بعد از انقلاب در این حوزه بوده است.

به گزارش «نماینده»، فدا حسین مالکی در مورد اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از دولت های که بعد از انقلاب توانست فضا را برای تقویت و توسعه تعاملات سیاسی با کشورهای همسایه فراهم کند دولت سیزدهم است، آیت الله رییسی با سیاست تقویت تعاملات با کشورهای همسایه توانست در حوزه های تجاری، سیاسی و اقتصادی نتایج مثبتی عائد کشور کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: تقویت تعاملات با برخی از کشورهای قدرتمند منطقه نشان دهنده موفقیت دولت سیزدهم در حوزه های سیاسی و اقتصادی بوده است.

امضای سند راهبردی با کشورهای چین و روسیه عصر جدیدی از روابط ایران با کشورهای منطقه است

نماینده مردم زاهدان امضای سند راهبردی با کشورهای چین و روسیه را عصر جدیدی از روابط ایران با کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت توسعه این تعاملات باعث اقتدار کشورهای خاورمیانه و آسیایی غربی خواهد شد و با نزدیکی این کشورها آمریکا از معادلات منطقه حذف می شود.

نماینده مردم زاهدان تقویت و افزایش منافع مشترک استراتژیک با چین و روسیه را ازجمله ماموریت‌های مهم دولت سیزدهم خواند و اظهار داشت: دولت سیزدهم با محور قرار دادن خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشورمان دستاوردهای مهمی داشته است و با احیای این ظرفیت‌های موجود نشان داد که دولت قبل به امید برجام فرصت های زیادی را از دست داد.

رییس جمهور و دستگاه دیپلماسی درک صحیح از تحولات نظام بین الملل دارند

مالکی با بیان اینکه رییس جمهور و دستگاه دیپلماسی درک صحیح از تحولات نظام بین الملل دارند، بیان داشت:تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه ضرورتی برای کشور بود وکشورهای غربی هم اگر با حسن نیت و صادقانه وارد تعامل با ایران شوند ما آماده همکاری سیاسی و اقتصادی با همه کشورها بجز رژیم صهیونیستی هستیم.

وی اولویت دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی را موفقیت آمیز خواند و گفت: اولین گام دولت در موضوع ارتباط با همسایگان بویژه در حوزه خلیج فارس این است که ذهنیت های کشورهای حوزه خلیج فارس در بحث ایران هراسی که از سوی غربی ها تبلیغ می شود از بین برود و آنها بدانند که جمهوری اسلامی همیشه به دنبال تامین صلح و ثبات منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه ایران با کشورهای مسلمان همسایه، تصریح کرد: شیطنت های از سوی رسانه های صهیونیستی در جریان است تا بین جمهوری اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس فاصله ایجاد کند، اما این کشورها علاقمند توسعه روابط خود با ایران هستند و با اتحاد و انسجام این کشورها هم نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست.

روابط ایران با کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه نسبت به گذشته بهتر شده است

نماینده مردم زاهدان ظرفیت دولت سیزدهم در توسعه تعاملات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حوزه قفقاز و آسیای میانه روابط نسبت به گذشته بهتر شده است و مقامات عالی این کشورها دیدارهای از ایران داشتند و طرفین توانستند به نتایج مثبتی در حوزه های مختلف دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عملیات سوآپ سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان که در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شده بود، گفت: ایران بر اساس این قرارداد سالیانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد و این مصداق بارزی از فعال کردن دیپلماسی انرژی و توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه محسوب می شود.

مالکی با اشاره به سفر هیات های ایرانی به کشور عمان، اظهار داشت: طرف عمانی رغبت زیادی برای توسعه تعاملات با جمهوری اسلامی دارد به طوری که اعلام کرد که حاضرند یک اسکله اختصاصی در اختیار ایران قرار دهند این نشان می دهد که اتفاقات خوبی در حوزه سیاست خارجی در دولت سیزدهم رخ داده است و امیدواریم این فضا به رشد و توسعه اقتصاد کشور کمک کند.

نظر شما