شناسهٔ خبر: 180260 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

احیای روابط ایران و عربستان به تامین و توسعه صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: احیای روابط ایران و عربستان علاوه بر تامین منافع دو کشور، به توسعه صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد احیای روابط ایران و عربستان گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه مشخص بوده و همیشه به دنبال توسعه صلح و ثبات است که این مهم با همکاری کشورها منطقه شکل می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک تهران- ریاض ، اظهار داشت: در طول این سال ها برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی به دنبال فرصتی برای گسترش موضوع ایران هراسی در منطقه بودند که البته نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس بیان داشت: در جریان تعطیلی سفارتخانه‌های ایران و عربستان، رژیم صهیونیستی به دنبال عادی سازی روابط خود با برخی از کشورهای عربی منطقه بود و آمریکا هم با مشروعیت‌بخشی به این رژیم سعی داشت از وضعیت پیش آمده سوء استفاده کند.

حیدری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به کشورهای منطقه اعلام کرده است که ثبات پایدار در توسعه تعاملات و همکاری کشورهای منطقه ایجاد می‌شود و بیگانگان نمی‌توانند حافظ امنیت منطقه باشند.

وی افزود: احیای روابط ایران و عربستان به نفع دو کشور و منطقه است و می‌تواند به تامین و توسعه صلح و ثبات منطقه کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه تعاملات با همسایگان بوده است و در این زمینه هم به دستاوردهای مثبتی دست پیدا کرده است.

حیدری خاطر نشان کرد: در یک سال و نیم گذشته بحث از سرگیری روابط ایران و عربستان به میزبانی عراق و عمان ادامه یافت و در نهایت با میانجی گری چین به نتیجه رسید و قرار است به زودی سفارتخانه های دو کشور بازگشایی شوند.

آمریکا از معادلات منطقه‌ای حذف می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش چین در احیای روابط تهران- ریاض گفت: این موضوع نشان می دهد که آمریکا در معادلات منطقه‌ای حذف می شود و تاثیرات مثبتی در همکاری منطقه ای به دنبال دارد.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس، چین را رقیب اقتصادی آمریکا در دنیا عنوان کرد و گفت: پکن با حسن نیت به دنبال حفظ منافع خود در منطقه است و همه کشورها می توانند از همکاری ایران و عربستان به عنوان دو کشور قدرتمند اسلامی سود ببرند، قاعدتاً حضور چین در منطقه بجای آمریکا در منطقه به نفع کشورهای منطقه است.

حیدری با بیان اینکه از سرگیری روابط ایران و عربستان به توسعه روابط فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی کشورهای منطقه‌ای منجر می‌شود، گفت: ایران در گذشته قراردادهای خوبی در حوزه امنیت پایدار و تقویت روابط اقتصادی با کشور عربستان داشته است که احیای این توافقات راهبردی می تواند نقش مفید موثر و سازنده‌ای در منطقه داشته باشد.

وی افزود: برقراری ارتباط مثبت بین ایران و عربستان و کشورهای منطقه با توجه به ملاحظات خاص طرفین دنبال می شود و می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای منطقه به همراه داشته باشد.

نظر شما