شناسهٔ خبر: 180172 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

آمریکا مدام از طریق عمان و عراق پیغام از سرگیری مذاکرات را می‌دهد

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کانال‌های ارتباطی همچنان برای مذاکرات هسته‌ای باز است و آمریکا از طریق کشورهایی مثل عمان و عراق و اتحادیه اروپا به ایران برای آغاز مذاکرات پیغام می‌دهد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اولویت نبودن مذاکرات هسته‌ای با ایران اظهارکرد: آمریکایی‌ها در مقابل افکار عمومی خودشان قرار گرفته‌اند زیرا انباشتی از دروغ به افکار عمومی تحویل داده‌اند که ایران کشوری ناامن است و تمامی مردم این کشور، مخالف نظام حاکم هستند.

وی افزود: غرب می‌داند که چاره‌ای جز گفتگو با نظام جمهوری اسلامی ندارد و واقعیت موجود در ایران، چیز دیگری است. درحال حاضر نیز به دلیل تناقضی که در مواضع اعلامی و اجرایی غربی‌ها رخ داده، از طرفی ادعا می‌کنند که تمایلی به گفتگو ندارند اما از طرف دیگر، پیغام‌هایی را مبنی بر تمایل به آغاز مذاکرات می‌فرستند. به عنوان مثال در خلال مذاکرات چندماه پیش، آمریکایی‌ها به صورت مداوم پیام می‌فرستادند که تمایل به مذاکرات مستقیم دارند.

رحیمی جهان آبادی گفت: اگر بنا بر ادعای مقامات آمریکایی‌، نظام جمهوری اسلامی درحال سقوط است و هیچکس آن را قبول ندارند، چه اصراری به مذاکره مستقیم با ایران دارند؛ درحال حاضر نیز مقامات آمریکایی به واسطه پیغام‌هایی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برای ایران می‌فرستند زیرا تحلیلشان در چندماه گذشته غلط از آب در آمد و فکر می‌کردند که می‌توانند به وسیله فشار، امتیازات بیشتری را از ایران بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان غنی سازی اورانیم در ایران و تعداد سانتریفیوژها بعد از خروج آمریکا از برجام افزایش داشته است، تصریح کرد: غرب روندی را شروع کرده است که همچنان به این روند ادامه می‌دهد؛ اگر غربی‌ها فکر می‌کنند که با چند فرد فراری مقیم خارج از کشور می‌توانند مشکلات را حل کنند، پس به مذاکره با همین افراد ادامه دهند.

وی اضافه کرد: اگر غرب به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی و مردم ایران است، باید بداند که این مردم همان‌هایی هستند که زمانی آمریکا را در خاورمیانه با خاک یکسان کردند که هیچی در دست نداشتند. در برهه‌ای آمریکایی‌ها رژیم بعث را به سمت کشور ما گسیل دادند که حتی تجهیزات دفاعی انفرادی نیز نداشتیم. غرب در آن زمان نتوانست نظام جمهوری اسلامی را از پای در آورد؛ در این زمان که ایران در اوج قدرت قرار دارد قطعا نمی‌تواند به اهدافش برسد.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: کانال‌های ارتباطی همچنان برای مذاکرات هسته‌ای باز است و آمریکا از طریق کشورهایی مثل عمان و عراق و اتحادیه اروپا به ایران برای آغاز مذاکرات پیغام می‌دهد. بنظر می‌رسد که غرب چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارد.

نظر شما